Keuzes, prioriteiten. Het dagelijks leven zit er vol van. Wat doe ik eerst, wat laat ik liggen? En dan heb ik het niet over welke kleren je aantrekt, of dat je koffie of thee neemt bij het ontbijt.
Als verpleegkundige in de thuiszorg maak ik regelmatig keuzes, en stel ik prioriteiten. De planning voor mijn route gooi ik met het grootste gemak om als ik vind dat een bepaalde cliënt eerder bezocht moet worden.
Mijn werkgever verwacht terecht dat ik optimaal de zorgdossiers invul, inclusief zorgplan en zorgdoelen. Maar als ik tijdens het invullen een spoedoproep krijg, dan blijft het volledig maken van het zorgplan echt tot de volgende keer liggen.
Of: als het protocol aangeeft dat ik elke vijf dagen een perifeer ingebrachte infuusnaald moet vervangen, dan zal dat ongetwijfeld een reden hebben. Maar: een moeilijk te prikken cliënt die nog drie dagen heeft te gaan voordat het infuus eruit mag, die krijgt toch echt geen nieuwe venflon ingebracht na vijf dagen, als er geen enkel teken van flebitis is te ontdekken! Een bewuste keuze, waarbij het belang van de cliënt voorgaat op het dwingende van het protocol. Star vasthouden aan protocollen kan soms trouwens tot absurde situaties leiden…
Is het stellen van prioriteiten niet hetzelfde als time management? Ik denk het niet. Time management is dat je de belangrijke en urgente zaken van de minder belangrijke onderscheidt en daar ook de hele dag naar handelt. Prioriteiten stellen in de zorg heeft meer te maken met het inschatten van de situatie voor een bepaalde cliënt: hoe belangrijk is het dat ik op tijd bij die persoon ben? Kan ik iets anders eerst doen?
En tja, een strakke planning in de thuiszorg klinkt als een zegen voor de manager, die een zo groot mogelijke productiviteit wil zien aan het einde van de maand. Maar zo werkt het vaak niet in de praktijk.
Prioriteiten stellen heeft altijd iets persoonlijks. Jij maakt de keuze, weegt de voors en tegens, dus jij moet die keuze ook kunnen motiveren. Zolang je daar maar goed over hebt nagedacht, dan zul je weinig commentaar krijgen.
Of zit ik ernaast, en heb jij door het stellen van prioriteiten tijdens je werk wel eens commentaar gekregen?
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account