• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Wondzorg

Fouten reduceren door melding en overleg

Gepubliceerd op: 6 september 2007
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Een belangrijke rol die verpleegkundigen spelen bij het omgaan van fouten in hun werk, is de samenwerking met andere professionals en het melden van fouten en problemen. Dit bleek uit een debat dat onlangs plaats vond.


Het debat ‘Horen, zien en
zwijgen: hoe moeten medische professionals met fouten omgaan?’ werd
georganiseerd door UMC St Radboud. Aanleiding was het onderzoek ‘Onbedoelde Schade in Nederlandse Ziekenhuizen’

, door het EMGO Instituut en Nivel, in
opdracht van de Orde van Medisch Specialisten.

 
Goede voorbeelden
‘Tijdens het debat zijn er goede voorbeelden gebruikt
die toegepast kunnen worden in de praktijk’, zegt Monique Verkerk
persvoorlichter van V&VN
.
‘Bijna gemaakte fouten moeten bespreekbaar worden gemaakt in een
afdelingsoverleg, zodat er iets ondernomen kan worden om problemen te
voorkomen’, zegt Verkerk, ‘Hierbij is het van belang dat er ook overlegd wordt
met artsen en de Raad van Bestuur.’ Een voorbeeld van een net niet gemaakte
fout, is bijna het verkeerde medicijn pakken omdat twee naast elkaar liggende
doosjes veel op elkaar lijken.
Belangrijk is ook dat verpleegkundigen hun gemaakte fouten kunnen melden,
zonder dat ze daarop afgerekend worden. Dit is de insteek van ‘Veilig Melden’,
een punt uit het VeiligheidsheidsManagementSysteem (VMS).
 
VMS
Het VeiligheidsheidsManagementSysteem is een onderdeel van het algehele
managementsysteem van een ziekenhuis om het beleid op het gebied van veiligheid
te verwezenlijken. Het UMC St Radboud is een van de ziekenhuizen, die werkt met
het VMS en met multidisciplinaire teams om fouten te reduceren.
Ziekenhuizen zijn vanaf 1 januari 2008 verplicht een VMS in te voeren,
zodat systematisch en gestructureerd aan veiligheid kan worden gewerkt.
 
Meer over VMS
op Nursing.nl
 

Gepubliceerd op: 6 september 2007
Door: Fleur Brands

Thema:

Wondzorg

Tags:

Medicatie

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Wondzorg

twee verpleegkundigen inspecteren de stuit van patiënt in ziekenhuisbed op signalen van decubitus
icon-Wondzorg

Wondzorg

Schuimverband op stuit helpt decubitus voorkomen bij ziekenhuisopname

icon-Wondzorg

Wondzorg

Wondcasus | Waarom een capillair verband soms beter werkt dan negatieve druk

icon-Wondzorg

Wondzorg

Negatieve druktherapie: wat als mijn patiënt de pomp zat is?

icon-Wondzorg

Wondzorg

‘Zorg dat je de verschillen kent tussen een donkere en witte huid’

icon-Wondzorg

Wondzorg

Wondcasus: pijnlijk ulcus onder de hiel

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren