De campagne ‘Muziekherinneringen’ is een succes. Meer dan een half miljoen luisteraars zijn ermee bereikt.
Kernboodschap van de campagne was: ‘1 op de 5 mensen krijgt te maken met dementie, 100 procent heeft muziekherinneringen’. Speciaal voor mensen met dementie en hun naasten, heeft Alzheimer Nederland drie speciale afspeellijsten gemaakt met muziek uit de jaren ’30-’40 en ’70-’80. Hierbij was het ook mogelijk voor luisteraars om hun favoriete nummers toe te voegen.
Populairste nummers
De afspeellijst met muziek uit de jaren ’70-80 heeft tijdens de campagne tot de meeste interactie geleid, met meer dan 172.000 luisterminuten per maand. De meest gestreamde artiesten zijn ABBA, Queen, The Cats en Led Zeppelin. Het nummer ‘Dancing Queen’ van Abba staat met stip op nummer 1, direct gevolg door One Way Wind van The Cats. Er kwamen veel positieve reacties bij Alzheimer Nederland binnen: ‘Mijn moeder komt beter uit haar woorden na het beluisteren van muziek. Zij maakt meer grapjes en is even gelukkiger.’
Positieve effecten muziek en dementie
Projectleider Jacqueline Stokman van Alzheimer Nederland: ‘Via Spotify hebben wij generaties met elkaar kunnen verbinden, omdat (klein)kinderen afspeellijsten maken voor hun ouder of grootouder met dementie. Het doet mensen met dementie veel goed om naar muziek te luisteren.’ Wetenschappelijk onderzoek van het Nederlandse Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) toont aan dat muziek bij mensen met dementie deze herinneringen weer boven kan halen. Daarom is Alzheimer Nederland een samenwerking aangegaan met Spotity. De afspeellijsten blijven voor iedereen beschikbaar op Spotify én via de kanalen van Alzheimer Nederland. Bekijk hier het Alzheimer Spotify account en de afspeellijsten.
Onderdeel van de campagne was het SBS programma ‘Muziekherinneringen’. Hier zingt Leonie Meijer het lied ‘Mam, waar ben je nou’.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account