Rapportcijfers van patiënten over de kwaliteit van de zorg in het ziekenhuis, zeggen lang niet alles. In het ziekenhuis met het hoogste cijfer word je bijvoorbeeld lang niet altijd het snelst geholpen.
Dit blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het NIVEL en het Centrum Klantervaring Zorg in het wetenschappelijke tijdschrift Health Expectations.
Steeds vaker worden Consumer Quality Index meetinstrumenten gebruikt om een oordeel van patiënten te vragen. Die cijfers worden ook vermeld op vergelijkingssites als http://www.kiesbeter.nl/. Maar de cijfers die patiënten aan de kwaliteit van zorg geven, zijn lang niet altijd gebaseerd op wat ze ook echt belangrijk vinden. Dat is vooral zichtbaar bij patiënten met borstkanker. NIVEL-onderzoeker Dolf de Boer: ‘Borstkankerpatiënten willen vooral snel geholpen worden. Toch geven ze ook vaak een hoog rapportcijfer als dat niet gebeurt, bijvoorbeeld omdat de hulpverleners zo vriendelijk zijn.’
Volgens De Boer moeten patiënten die een ziekenhuis kiezen dan ook niet alleen op rapportcijfers afgaan. Daarnaast mogen ziekenhuizen die hoog gewaardeerd worden, niet achterover leunen, want het kan zijn dat er desondanks nog veel voor verbetering vatbaar is. (http://www.nivel.nl/)
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account