• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Ziektebeelden

'Roze ' communicatie borstkanker niet effectief

Gepubliceerd op: 11 augustus 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

De communicatie over borstkanker kan een averechtse werking hebben op de doelstelling van de campagnes. Dat blijkt uit onderzoek van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), INSEAD en London Business School.

In de communicatie over borstkanker wordt vaak gebruik gemaakt van vrouwelijke elementen als roze achtergronden, roze lintjes, of eenvoudigweg vrouwen. Dit kan echter vaak een averechtse werking hebben op de hoofddoelstellingen van campagnes voor grotere bewustwording met betrekking tot borstkanker.

 

Defensieve reactie

`Uit ons onderzoek wordt duidelijk dat communicatie over borstkanker met prominente verwijzingen naar vrouwen ongewild een defensieve reactie uitlokt bij vrouwen: “Het kan mij toch niet overkomen’, zegt een onderzoeker van INSEAD. “Deze verdedigingsmechanismen werken de hoofddoelstellingen van de borstkankercampagnes tegen. De vrouwen blijken minder open te staan voor de veronderstelling uit dat vrouwen vatbaar zijn voor borstkanker, en zijn minder bereid donaties aan onderzoek naar eierstokkanker te doen. Ook maken ze het vrouwen moeilijker advertenties over borstkanker correct te interpreteren en worden advertenties omtrent borstkanker minder goed onthouden.”

 

Mediacontext
Borstkankercampagnes die verwijzen naar het vrouwelijke element, bijvoorbeeld een vrouw die haar armen over haar borsten slaat, kunnen beter vermeden worden, zo is de uitkomst van het onderzoek. “Deze campagnes zijn ook minder effectief wanneer ze in een mediacontext geplaatst worden waarin vrouwen zich meer bewust zijn van hun eigen geslacht, zoals op websites of tv zenders die zijn gewijd aan meer vrouwelijke onderwerpen. Communicatie die het gevoel van eigenwaarde van vrouwen versterkt, kan de lezer over de defensieve reactie heen helpen, en de effectiviteit van borstkankercampagnes vergroten.”

Auteur: TvZ – Annelies Vermeulen
Bron: Erasmus Universiteit

Gepubliceerd op: 11 augustus 2011
Door: Redactie TvV

Thema:

Ziektebeelden

Tags:

Oncologie TVZ Ziektebeelden

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Ziektebeelden

icon-Ziektebeelden

Ziektebeelden

Slenteren beter voor diabetespatiënt dan sporten

icon-Ziektebeelden

Ziektebeelden

Dementerenden op SEH mogen sneller naar huis

icon-Ziektebeelden

Ziektebeelden

Nederlandse 100-plussers breken wereldrecord

icon-Ziektebeelden

Ziektebeelden

Eerste stap naar vergelijken kankerbehandelingen

icon-Ziektebeelden

Ziektebeelden

Migranten vaker dement dan Nederlanders

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren