Half september start een nieuw systeem van telefonische en fysieke triage voor de gehele acute zorg in Nederland. In vier regio’s wordt het zogeheten Nederlands Triage Systeem (NTS) in een pilot getest en gevalideerd.
Eén systeem
De triagecriteria zijn niet anders dan voorheen, maar het is uniek en vernieuwend dat alle zorgverleners één taal spreken en één systeem gebruiken bij de beoordeling van klachten en vragen.
De verwachting is dat, door triage en behandeling sterk op elkaar af te stemmen, de samenwerking tussen hulpverleners doeltreffender verloopt.
Door begrippen en criteria op dezelfde manier te formuleren ontstaat meer helderheid in communicatie en overdracht van gegevens. Onnodig behandelen kan op deze manier worden voorkomen, wachttijden zullen mede daardoor korter worden en de doorstroom van patiënten zal sneller verlopen.
Baanbrekend
Baanbrekend is ook dat ter plekke het vervolgtraject voor de patiënt wordt geïndiceerd. Of een patiënt zich nu meldt op een huisartsenpost, op de SEH of het alarmnummer 112 draait, het resultaat van de triage en de start van een passende behandeling zullen eenduidig zijn.
Na een geslaagde proef zullen de vier organisaties die nu elk een eigen systeem hanteren, overgaan op dit NTS. Het is een initiatief van de alliantie van het Nederlands Huisartsen Genootschap, de Stichting Landelijke Ambulance en Meldkamer Protocollen, de Nederlandse Vereniging Spoedeisende Hulp Verpleegkundigen en GGZ Nederland .
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account