Een ic-verpleegkundige en een anesthesiemedewerker van het Albert Schweitzer ziekenhuis hebben een simulatietraining ontwikkeld die zorgverleners inzicht geeft in hun eigen handelen tijdens stressvolle, acute zorgsituaties.
De training wordt gegeven met hulp van een high tech pop die vanuit een regiekamer steeds zieker en zieker wordt gemaakt terwijl een team van hulpverleners met hem bezig is. De cursusleiders kijken toe vanachter een spiegelwand. Zij letten op kenmerken in het gedrag van de zorgverleners. Dit doen zij volgens de TRM-principes (Team Resource Management), een visie op hoe een team moet functioneren om het risico op fouten zo laag mogelijk te houden.
Falend team
TRM is een term uit de luchtvaart, waar bekend is dat 75 procent van de ongelukken het gevolg is van een falend teamverband. Een van de aspecten die hierbij hoort is het verkleinen van de hiërarchie. Iemand die lager in rang is, moet leren het te zeggen als hij iets fout ziet gaan, verder gaat het ondermeer om het voorkomen van tunnelvisie, prioriteiten dynamisch stellen en continu evalueren. Zo leggen de initiatiefnemers Peter Barendrecht (ic-verpleegkundige) en Aaron Anderson (anesthesiemedewerker) uit.
Eyeopener
Medewerkers van de acute afdelingen en studenten geneeskunde die hun co-schap in het Albert Schweitzer lopen, kunnen zich vrijwillig opgeven voor de training. Het afgelopen, eerste, jaar deden 125 cursisten mee. Zij beoordelen de training gemiddeld met een 8,5. Bij het nabespreken zijn veelgehoorde reacties: ‘Ik herkende mijn eigen gedrag niet’, ‘Wat jij deed, is mij totaal ontgaan’, ‘Ik had een heel ander beeld van de situatie’ of ‘Ik was al met de volgende stap bezig’. “Voor iedere zorgverlener, hoe ervaren ook, is dit een eyeopener”, zeggen de cursusleiders. “Het zou op veel meer plekken moeten gebeuren.”
Bron: Albert Schweitzer ziekenhuis
Auteur: redactie TvZ / Esther van Heeswijk
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account