Klinisch redeneren

Klinisch redeneren | Nursing voor verpleegkundigen

Klinisch redeneren voor verpleegkundigen

Klinisch redeneren is de vaardigheid om eigen observaties en interpretaties te koppelen aan medische kennis (fysiologie, anatomie, pathologie, farmacologie). Zo kunnen verpleegkundigen goed onderbouwen welke verpleegkundige interventies zij moeten inzetten en welke vervolgstappen ze moeten nemen.Meer

Verpleegkundig redeneren, kritisch redeneren, klinisch redeneren; het zijn allemaal verschillende termen waarmee hetzelfde wordt bedoeld. Klinisch redeneren is de vaardigheid om eigen observaties en interpretaties te koppelen aan medische kennis (fysiologie, anatomie, pathologie, farmacologie). Zo kunnen verpleegkundigen goed onderbouwen welke verpleegkundige interventies zij moeten inzetten bij een ziektebeeld of verpleegprobleem en welke vervolgstappen ze moeten nemen.

Anatomie en fysiologie

Kennis van anatomie en fysiologie wordt vaak gezien als een soort basiskennis. Maar wat je vervolgens met die kennis in de praktijk moet doen, is voor veel verpleegkundigen onduidelijk. Met diepgaande medische kennis kun je het medische beleid beter begrijpen en dus beter anticiperen om mogelijke (verpleeg)problemen en gericht ingrijpen bij een verslechtering in de toestand van de patiënt. Het gaat erom dat je jezelf volgens een bepaalde methodiek vragen stelt om tot een goede interventie te komen. Je verzamelt gegevens, komt tot een (verpleegkundige) diagnose, kiest een haalbaar resultaat en een passende interventie.

Model voor klinisch redeneren

Voor het proces van klinisch redeneren worden verschillende methodieken gebruikt. Pro-active Nursing is een methodiek van Marc Bakker, verpleegkundige en docent aan de Amstel Academie in Amsterdam. Zijn model is gebaseerd op gedegen inzicht in verschillende lichaamssystemen. Uit de fysiologie, die oorzaak en gevolg aangeeft van lichaamsprocessen, volgen de verpleegkundige en medische interventies. Bij klinisch redeneren gaat het dus om het adequaat inspringen op complexe klinische situaties en het onderbouwen van je observaties en interventies met kennis van biomedische vakken. Het redeneren zelf wordt aangeleerd via een model met zorgthema’s. Je leert de gevolgen van ziekte en de behandeling via deze zorgthema’s met elkaar in verband te brengen. Dit wordt door de toename van multimorbiditeit of comorbiditeit steeds ingewikkelder. Ook voor de patiënt zelf. Omdat juist de zorg er nu meer op gericht is om mensen langer zelfstandig thuis te laten wonen, ligt er een uitdaging om deze patiënten zelf in de lead te krijgen wat betreft de omgang met hun ziekte en de daaruit volgende beperkingen. De methodiek van het klinisch redeneren is voor iedereen in de gezondheidszorg toepasbaar, ook in de thuiszorg. Pro-active Nursing is niet evidence based. Verpleegmodellen zoals die van NANDA, Gordon, NIC en NOC, zijn dat wel. Maar deze modellen zijn volgens veel verpleegkundigen nog erg theoretisch en moeilijk toepasbaar in de praktijk.

Uitgelicht

Tips & Tricks

Klinisch redeneren: de 6 stappen

Om richting te geven aan klinisch redeneren ontwikkelde Marc Bakker een methodiek ontwikkeld die bestaat uit zes stappen.
Interview

Verpleegkundige ontwikkelt klinisch redeneren spel

Rosita Reimink, cardiologieverpleegkundige en educatieverpleegkundige in het Isala ziekenhuis te Zwolle vindt dat het voor een verpleegkundige steeds belangrijker is goed te klinisch redeneren. Omdat volgens haar spelenderwijs leren beter beklijft, ontwikkelde ze samen met een collega een speciaal klinisch redeneren-spel.

Meest gelezen

Uitgelicht congres

Nursing Experience