Opleiding en deskundigheid

Hoe begeleiden we onze stagiaires in 2025?

We verplaatsen ons naar 2025; de coronacrisis ligt alweer enige tijd achter ons. Welke lessen hebben we geleerd over het opleiden van verpleegkundigen? Een kijkje in de toekomst, aan de hand van een fictieve student.

Hugo de Jonge: ‘Geen zorgbonus voor stagiairs in de zorg’

Stagiairs die zich tijdens de coronacrisis hebben ingezet voor de zorg, komen niet in aanmerking voor een van de zorgbonussen van VWS. Je moet daarvoor een arbeidsovereenkomst hebben.
Foto: Catharina Ziekenhuis Eindhoven

Post-IC dagboek wint Anna Reynvaan Praktijkprijs

Het Post-IC dagboek van verpleegkundigen Margo van Mol (Erasmus MC Rotterdam), Brenda Sleven (Catharina Ziekenhuis Eindhoven) en Crista Leerentveld (Isala Klinieken Zwolle) won afgelopen woensdag de Anna Reynvaan Praktijkprijs.

Buddy-die-blijft Maurits: ‘Alles valt op zijn plek’

Ook voor hen is het een beetje Dag van de Verpleging: onze coronabuddy’s. Sommigen komen van buiten de zorg, maar zijn zo enthousiast dat ze zelf verpleegkundige willen worden. Deel 4 uit de serie 'Buddy's die blijven': student marketing & communicatie Maurits Mars.

Buddy-die-blijft Tinne: ‘Dit werk geeft me veel meer voldoening’

Ook voor hen is het morgen een beetje Dag van de Verpleging: onze coronabuddy’s. Sommigen komen van buiten de zorg, maar zijn nu zo enthousiast dat ze zelf verpleegkundige willen worden. Deel 3 uit de serie 'Buddy's die blijven': ergotherapeute Tinne Van Den Bosch.

Buddy-die-blijft Richard: ‘Kom maar op met dit nieuwe avontuur’

Ook voor hen is het deze week een beetje Dag van de Verpleging: onze coronabuddy’s. Sommigen komen van buiten de zorg, maar zijn nu zo enthousiast dat ze zelf verpleegkundige willen worden. Deel 2 uit de serie 'Buddy's die blijven': horecamanager Richard Eerhardt.

Buddy-die-blijft Tobias: ‘Voor mij zijn verpleegkundigen echte helden’

Ook voor hen is het woensdag een beetje Dag van de Verpleging: onze coronabuddy’s. Sommigen komen van buiten de zorg, maar zijn zo enthousiast dat ze zelf verpleegkundige willen worden. Deel 1 uit de serie 'Buddy's die blijven': communicatiemedewerker Tobias Biemans.

Blog Barbara: ‘3x raden wat mijn dochter wil worden!’

Barbara weet niet zeker of ze in deze tijd nog verpleegkundige zou willen worden. Maar haar dochter gaat het gewoon doen. Met een trotse moeder tot gevolg.
verpleegtechnische handelingen

Dit is het nieuwe examenprogramma voor herregistratie BIG

Het nieuwe examenprogramma voor herregistratie Wet BIG is bekend. De eerste herintreders hebben het nieuwe examen inmiddels achter de rug. Een van de nieuwe onderdelen is een praktijkexamen.

Over opleiding en deskundigheid

Leren en loopbaan

Ook al heb je je verpleegkundige basisopleiding doorlopen, als verpleegkundige ben je nooit uitgeleerd. Via deze themapagina vind je informatie over opleidingen, stagelopen, deskundigheid, deskundigheidsbevordering en het kwaliteitsregister V&V.

Lees meer

Zonder gedegen opleiding kun je geen verpleegkundige zijn. En ook als je de mbo-v of hbo-v doorlopen hebt, dan ben je als verpleegkundige nooit uitgeleerd. Via deze themapagina vind je informatie over opleidingen, stagelopen, deskundigheid, deskundigheidsbevordering en het kwaliteitsregister V&V.

Opleidingen voor verpleegkundigen

Er zijn twee beroepsopleidingen voor verpleegkundigen: die op mbo-niveau (niveau 4) en die op hbo-niveau, hbo-verpleegkunde. In de praktijk mbo-v en hbo-v genoemd. Tijdens deze opleidingen verpleegkunde worden studenten breed opgeleid, zodat ze in diverse zorginstellingen en functies aan de slag kunnen: in een ziekenhuis of in de wijk bijvoorbeeld.

Hbo-verpleegkunde

Ondanks het zorgwekkende tekort aan verpleegkundigen, kan niet iedereen zomaar de hbo-opleiding voor verpleegkundige volgen. Voor de meeste opleidingen geldt een decentrale selectie. Hierbij wordt gekeken naar eerdere onderwijsprestaties, persoonlijkheidskenmerken en motivatie van de aspirant-student verpleegkunde. Bij de centrale loting (numerus fixus) golden alleen de eindexamencijfers als criterium. Het gebrek aan kwalitatief goede stageplaatsen is de belangrijkste reden voor de decentrale selectie van studenten. Het gebrek aan stageplaatsen wordt momenteel gezien als het grootste probleem in de verpleging.

BIG-register

Wanneer een verpleegkundige haar beroepsopleiding heeft afgesloten, moet ze zich registreren in het BIG-register. Dat is een garantie voor de deskundigheid die ze op dat moment heeft. Maar jaren later zegt die registratie niet zo veel meer over de deskundigheid op dat moment. Daarom moeten verpleegkundigen om de vijf jaar kunnen aantonen dat ze hun vak nog op een goede manier kunnen uitoefenen: de herregistratie BIG. Twee zaken zijn daarbij belangrijk: of de verpleegkundige het beroep de laatste vijf jaar daadwerkelijk heeft uitgeoefend; of de verpleegkundige op de hoogte is van de actuele stand van zaken.
De wet BIG concentreert zich voornamelijk op het eerste punt, de beroepsgroep zelf bewaakt het tweede. De beroepsvereniging Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) heeft hiervoor een kwaliteitsregister, het Kwaliteitsregister V&V, waarin verpleegkundigen hun deskundigheidsbevorderende activiteiten (DBA’s ) kunnen registreren. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) erkent het Kwaliteitsregister V&VN als professionele standaard voor deskundigheidsbevordering van verpleegkundigen en verzorgenden. Volgens de IGZ geven inschrijvingen in dit register meer garanties dat de deskundigheid van verpleegkundigen en verzorgenden op peil is en blijft.

Deskundigheidsbevordering

Deskundigheidsbevordering is nodig om de kwaliteit van zorg op peil te houden of te verbeteren. Maar deskundigheidsbevordering alleen is vaak niet genoeg. Het lezen van vakliteratuur of het bijwonen van een congres vergroot wel de kennis van verpleegkundigen, maar heeft meestal weinig effect op het gedrag in het dagelijkse werk. Een volgende stap moet daarom zijn dat de opgedane kennis verspreid en ingevoerd wordt op de afdeling. Dit kan bijvoorbeeld door de kennis te delen met collega’s via het geven van een klinische les.

Professionalisering

Verpleegkundigen zijn professionals, net als andere beroepsbeoefenaren die in de wet BIG genoemd worden. Professional zijn, betekent bezig zijn met individuele professionalisering. Met individuele professionalisering wordt bedoeld: het proces waarin individuele (leerling)verpleegkundigen op basis van kennis en inzichten die binnen de verpleegkundige beroepsgroep zijn ontwikkeld, een eigen visie op de aard en het belang van het verpleegkundig beroep ontwikkelen en ook op hun beroepsmatige taken en verantwoordelijkheden. Uiteindelijk moet dit proces tot resultaat hebben dat (leerling)verpleegkundigen hun beroep op een reflexieve, overtuigende, adequate en collegiale manier uitoefenen. Individuele professionalisering houdt dus in dat individuele verpleegkundigen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het vak en daarmee aan de verdere professionalisering van het beroep.
Professionalisering speelt zich niet alleen op individueel niveau af, maar ook op het niveau van de beroepsgroep. Op het niveau van de beroepsgroep zijn er beroepsverenigingen die de belangen van verpleegkundigen behartigen en de inhoud van het beroep verder ontwikkelen. Hierbij kun je denken aan vakbonden en beroepsorganisaties. We lichten hierna toe waar zij zich mee bezighouden.

Beroepsorganisaties

Beroepsorganisaties maken zich sterk voor de professionalisering en de inhoud van het verpleegkundige beroep. De belangrijkste beroepsorganisatie in Nederland is V&VN (Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland). Dit is een onafhankelijke beroepsvereniging van verpleegkundigen en verzorgenden. Deze organisatie heeft zo’n veertig afdelingen en platforms voor de verschillende specialismen. V&VN vertegenwoordigt de belangen van de beroepsgroepen verpleegkundigen en verzorgenden. In deze functie is V&VN als gesprekspartner aangewezen voor overheid, politiek, brancheorganisaties en andere partijen op het terrein van de beroepsinhoud, beroepsontwikkeling en positionering van het beroep.

V&VN richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van de beroepsuitoefening onder andere door:
•Het aanbieden van verschillende vormen van deskundigheidsbevordering;
•Het ontwikkelen van de professionele standaard van verpleegkundigen en verzorgenden;
•Het beheer van het Kwaliteitsregister V&V.

Uitgelicht congres

Het Wondzorg congres

Verpleegkundig Leiderschap

Masterclass EBP

ReeHorst

Dag van de Medicatieveiligheid

ReeHorst

Hét Dementie congres

Het Maag Darm Lever congres

ReeHorst

Het Pijn congres

ReeHorst

Congres Kleinschalig zorgen

Dag van de Verzorgende

Nursing College: anatomie – pathologie – fysiologie

Radboudumc

Nursing College: anatomie – pathologie – fysiologie

Radboudumc

Niet-aangeboren hersenletsel

ReeHorst

Masterclass Vakbekwaam indiceren

Landgoed Zonheuvel

Nursing Festival

Het Diabeteszorg congres

Nursing Experience

ReeHorst

Het Wondzorg congres

Nursing Brein College

Omgaan met complex gedrag in de ouderenzorg

Van der Valk

Masterclass Klinisch redeneren

ReeHorst

Masterclass Klinisch Redeneren

ReeHorst