De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) veranderde per 3 september het beleid voor het melden van valcalamiteiten en valincidenten.
Met ingang van die datum hoeven zorgaanbieders alleen valcalamiteiten nog verplicht te melden. Dit kan nu met behulp van een online vragenlijst. Met het nieuwe beleid hoopt de inspectie het accent te leggen op het voorkomen van de ernstige risico’s. Bovendien verlicht de IGZ met dit nieuwe beleid de bureaucratie voor verpleegkundigen en verzorgenden.
Onderzoeken meldingen
Bij valcalamiteiten is sprake van overlijden of ernstig letsel als gevolg van tekortkomingen in de zorg, zoals omschreven in de Kwaliteitswet zorginstellingen. Zorgaanbieders zijn verplicht om calamiteiten te melden bij de IGZ. Op basis van de inhoud van de melding en de ervaringen met de zorgaanbieder zal de inspectie de melding verder onderzoeken. De inspectie verwacht dat zorgaanbieders valincidenten blijven onderzoeken en lering trekken uit de bevindingen om verdere incidenten zoveel mogelijk te voorkomen. De IGZ houdt toezicht op de naleving van het valbeleid.
IGZ
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account