Binnen afzienbare tijd moet het voor verpleegkundigen mogelijk worden om naast het doen van wetenschappelijk onderzoek, nog steeds aan het bed van de patiënt te staan. ‘Zo vloeit talent niet weg van de directe patiëntenzorg.’
Dit stelt Hester Vermeulen –onlangs benoemd tot hoogleraar Verplegingswetenschappen bij IQ healthcare van het Radboudumc in Nijmegen- in een interview met TvZ, vakblad voor verpleegkundigen. Momenteel liggen de doorgroeimogelijkheden voor verpleegkundigen voornamelijk in de ‘lijn’ en worden zij bijvoorbeeld hoofdverpleegkundige, zorgmanager of verpleegkundig bestuurder. Vermeulen: ‘Sommige hbo-v’ers willen verder leren in de richting van onderzoek maar willen niet de directe patiëntenzorg vaarwel zeggen. Dat houdt hen soms tegen om voor onderzoek te kiezen. Nu zijn er namelijk nauwelijks banen binnen ziekenhuizen of ander gezondheidszorginstellingen om op academische niveau te werken.’ Vermeulen streeft ernaar dat verpleegkundigen ook academische carrièrepaden kunnen volgen. Bij klinische academische carrièrepaden gaat om de combinatie van verpleegkundige klinisch werk met academisch werk. Academisch werk kan zowel onderzoek als onderwijs zijn. ‘Wat je nu ziet is dat er wel talenten zijn die na hun hbo-v opleiding een universitaire opleiding doen, zoals een universitaire master EBP in Amsterdam, of de master Verplegingswetenschap in Utrecht. Maar deze bekwame mensen lekken algauw weg naar andere instanties, zoals hogescholen, IGZ of het Zorginstituut. Wat begrijpelijk is, maar ook jammer, omdat het talent zo weglekt bij de patiënt vandaan.’
Combineren patiëntzorg met onderzoek
In de toekomst is het de bedoeling dat deze academisch opgeleide verpleegkundigen hun onderzoek met patiëntzorg of met onderwijs kunnen combineren. ‘Artsen kunnen bijvoorbeeld wél deze twee taken combineren. Die combinatie leidt niet alleen tot betere patiëntenzorg en onderwijs volgens de laatste stand van wetenschap, de combinatie biedt ook carrièrekansen.’ Volgens Vermeulen is het een win-win situatie als academisch geschoolde verpleegkundigen niet ‘weglekken’. ‘Verpleegkundigen die met patiënten blijven werken, zien precies wat er in de praktijk speelt en wat voor onderzoeksvragen je hierbij kunt stellen. Doordat ze zelf ook onderzoek doen, kunnen ze de resultaten ook weer makkelijk vertalen naar de patiënt of naar het team, die daar dan weer profijt van hebben. Ook de combinatie met onderwijs is goed, zo zijn de lessen helemaal up-to-date en volgens de laatste inzichten van wetenschap of de laatste ontwikkelingen in de praktijk, bijvoorbeeld nieuw apparatuur of de nieuwste kwaliteitsaccreditaties.’
Nieuwe functieprofielen
Om dit voor elkaar te krijgen, gaat Vermeulen verder in gesprek met het ziekenhuismanagement van het Radboudumc, leden van de Verpleegkundige Advies Raad, academische opgeleide verpleegkundigen in het ziekenhuis, artsen, mensen van HR en met de lectoren van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. ‘Voor mijn overstap naar Nijmegen heb ik in Amsterdam een onderzoek gedaan naar de kansen en belemmeringen voor een dergelijk plan. De meerwaarde voor zowel de patiëntenzorg als voor de carrièrekansen werd gezien. Maar voor de combinatie zijn wel een aantal zaken nodig, zo als nieuwe functieprofielen met bijbehorende salarisschalen en een goede samenwerking met hogescholen. Maar het ziet er rooskleurig uit. Wel wil ik hierin optrekken met de collega’s uit Utrecht en Amsterdam, om zo de slagingskans te vergroten. We hopen hiermee over drie jaar de eerste testen te kunnen doen.’
Hester Vermeulen is onlangs benoemd tot hoogleraar Verplegingswetenschap. Haar onderzoek richt zich op het onderbouwen van dagelijkse verpleegkundige handelingen. Lees meer
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account