Verpleegkundige leiders stellen zich voor in vlog

Negen van de twaalf deelnemers aan het leiderschapsprogramma 'Leadership Mentoring in Nursing Research' (LMNR) hebben een video opgenomen om zichzelf en hun ideeën meer zichtbaar te maken
Anne Eskes
Anne Eskes

LMNR ondersteunt twaalf gepromoveerde verpleegkundig onderzoekers in de verdere ontwikkeling van hun leiderschaps- en onderzoekscompetenties. Het 2-jarige leiderschapsprogramma is ontwikkeld in het kader van het ZonMw-programma Tussen Weten en Doen (TWD) dat al sinds 2010 inzet op uitbreiding van de wetenschappelijke staf en de infrastructuur voor verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aan de universiteiten. Onderdeel daarvan is dat onderzoekers het spel leren spelen van hoe je je een plaats verwerft aan een universiteit en die bestendigt.

De onderzoekers die zichzelf en hun dromen tonen in een vlog:

Nienke Bleijenberg (Lector Proactieve Ouderenzorg, Senior onderzoeker, Wijkverpleegkundige) pleit ervoor dat ouderen in Nederland de allerbeste zorg krijgen die ze op dat moment nodig hebben. Ze gaat niet uit van de beperkingen van de mens, maar we kijken naar de kracht en dat wat ze nog wel kunnen. Functioneren staat hierbij centraal.
Bekijk haar vlog>

Anne Eskes (Senior onderzoeker AMC) wil veel meer kennis ontwikkelen op het gebied van verpleegkunde en daarnaast dat evidence based werken vanzelfsprekend wordt. Ook hoopt zij dat binnen zorgorganisaties meer posities voor verpleegkundig onderzoekers beschikbaar komen. Bekijk haar vlog>

Erwin Ista (verplegingswetenschappen en senior-onderzoeker in het Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis) denkt dat er nog meer kan worden verbeterd aan de doelmatigheid van verpleegkundige zorg bij volwassenen, patiënten in de thuissituatie en kinderen. Er moet volgens Ista meer geïnvesteerd worden in doelmatige zorg en verpleegkundige zorg. Bekijk zijn vlog>

Judith Meijers (senior-onderzoeker, beleidsadviseur en verpleegkundige, Universiteit van Maastricht) pleit ervoor dat verpleegkundige onderzoekers nauw betrokken zijn bij praktijk om relevante praktijkproblemen te signaleren en te vertalen naar onderzoeksresultaten. Bekijk haar vlog>

Roelof Ettema (hoofddocent verpleegkundige studies Hogeschool Utrecht, verplegingswetenschapper, post doc onderzoeker): ‘Als patiënt wil je zorg ontvangen volgens de beste stand van kennis en kunnen. Verpleegkundigen willen effectieve zorg toepassen en werken volgens de nieuwste kennis. De droom van Roelof Ettema is om verpleegkundigen kennis te geven over effectieve zorg en de toepassing hiervan. Bekijk zijn vlog>

Onno Helder (Verpleegkundig onderzoeker, docent HBO-V/Kenniscentrum Zorginnovatie Hogeschool Rotterdam en verpleegkundige neonatologie) vraagt verpleegkundigen om dingen die niet helemaal lekker lopen en vraagt vervolgens studenten Innovaties om met oplossingen te komen. Deze samenwerking zorgt voor mooie resultaten. Bekijk zijn vlog>

Getty Huisman (onderzoeker, verpleegkundige en docent Radboud UMC Nijmegen): ‘Dagelijkse zorg van verpleegkundigen is belangrijk omdat juist die zorg invloed heeft op zogenaamde nurse-sensitieve uitkomsten. Het blijft altijd belangrijk dat ze handelen op basis van evidence en dat ze daarmee onnodige behandelingen terugbrengen.’ Bekijk haar vlog> 

Janneke de Man (assistent professor in het UMC Utrecht) combineert onderzoek en onderwijs. Zij richt zich op de zorg aan patiënten die na een acuut optredende aandoening een langdurig revalidatietraject doorlopen. Haar missie is om deze mensen in staat, te stellen in een vaak heel nieuwe werkelijkheid, opnieuw vorm te geven. Bekijk haar vlog>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.