Verpleegkundige mag patiënt vaker bellen

Patiënten waarderen een telefoontje van de verpleegkundige na ontslag uit het ziekenhuis. Bij een volgende opname zouden ze dat graag opnieuw willen.
Verpleegkundige mag patiënt vaker bellen

Dat blijkt uit promotieonderzoek van verplegingswetenschapper Patriek
Mistiaen
.

Een telefonische follow-up bleek problemen na het ontslag
niet te voorkomen of verminderen. Maar volgens Mistiaen zijn er wel aanwijzingen
dat patiënten minder problemen ervaren wanneer de verpleegkundige al voor
ontslag met een interventie begint, zoals het geven van leefinstructies.

Aanwijzingen
Volgens de verplegingswetenschapper
kun je bij opname al zien welke patiënten na ontslag problemen zullen krijgen.
‘Daar zijn aanwijzingen voor zoals: hoeveel medicijnen gebruikt een patiënt,
hoeveel medische diagnoses heeft hij, hoe oud is hij, wat kan hij zelf nog doen
thuis?’
Problemen
Veel patiënten ervaren in de eerste weken
na ontslag uit het ziekenhuis nog een diversiteit aan problemen. Moeite met
algemene dagelijkse levensactiviteiten, kennistekorten, vermoeidheid, pijn,
angst en ongerustheid.
Follow-up
In een telefonische follow-up vraagt een
verpleegkundige of andere zorgverlener na het ontslag hoe het met de patiënt
gaat. Of deze nog vragen heeft. En welke problemen of klachten de patiënt
tegenkomt.
 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.