Verpleegkundigen Deventer ZH gebruiken taal als medicijn

‘Ik ga je nu een prik geven.’ Dat zeggen verpleegkundigen uit het Deventer Ziekenhuis voortaan niet meer. Het ziekenhuis doet, als eerste in Nederland, aan het evidence based Comfort Talk®.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Taal als medicijn in het Deventer Ziekenhuis
Verpleegkundigen van het Deventer Ziekenhuis werken met een nieuwe, evidence based communicatiemethode (foto: Deventer Ziekenhuis).

Taal als medicijn, dat is het idee achter Comfort Talk®. De communicatiemethode is ontwikkeld door de Amerikaanse interventieradioloog Elvira Lang, en meer dan 20 jaar onderzocht in verschillende studies. De uitkomsten: het gebruiken van herstelbevorderende, positieve taal werkt echt. Woorden als prikken, pijn, steken, branden en stinken zijn stressverhogend bij mensen die toch al gespannen zijn vanwege een medische ingreep of behandeling. ‘Als je zegt dat iets pijn gaat doen, ervaren mensen ook meer pijn’, zegt psycholoog Yvette Krol van het Deventer Ziekenhuis. Zij bracht samen met collega Evelyn Schotborg de methode naar het ziekenhuis en traint het personeel.

Voorbereiden

Comfort Talk® geeft de  patiënt een gevoel van controle, meer vertrouwen in de afloop en dus minder stress. ‘Door bewust woorden met een negatieve lading te vervangen door neutralere termen, kun je de patiënt veel beter gerust stellen’,  aldus Krol. Voor verpleegkundigen, artsen en andere ziekenhuismedewerkers is het vooral een kwestie van omdenken, zegt de psycholoog. ‘We zijn allemaal opgeleid met het idee dat je iemand goed moet voorbereiden op wat komen gaat. Dat is ook zo, maar woordkeuze doet daarin dus meer dan je misschien denkt. In plaats van: “Ik ga je nu prikken”, zeg je bij Comfort Talk® bijvoorbeeld: “Ik ga nu het infuus inbrengen.” Of in plaats van: “Dit kan even pijn doen”, zeg je: “Ik ga nu beginnen.” Je houdt de patiënt dus niet voor de gek. Vraagt iemand of het pijn zal doen, dan kun je antwoorden dat het voor iedereen anders voelt.’

Oefeningen

Ook relaxatie- of gedachtenoefeningen maken deel uit van de methode Comfort Talk®. ‘Voordat iemand bijvoorbeeld onder narcose gaat, kun je hem met een praktisch script uit de methode in gedachten naar een fijne plek laten gaan. Dit werkt ontspanning in de hand’, vertelt Krol. ‘Verpleegkundigen en artsen die we hierin trainen, zijn positief verrast over hun ervaringen. Sowieso zijn de getrainden erg enthousiast, ze ervaren Comfort Talk® als een tool waarmee ze echt iets kunnen doen voor angstige patiënten. Dat is prettig, en maakt ook het werk weer minder belastend.’

Lees ook: Dit kun je doen tegen operatieangst

Onderzoek

In totaal 36 medewerkers van de kinderafdeling en de ok- en anesthesie zijn intussen getraind en werken nu met Comfort Talk®. Het ziekenhuis doet tegelijkertijd op de kinderafdeling onderzoek naar de effecten. ‘Dat doen we aan de hand van de pijnscores bij infuusprikken. We gaan de methode verder in het ziekenhuis verspreiden, maar zijn ter ondersteuning erg benieuwd naar de ervaringen in ons Nederlandse ziekenhuis’, zegt Krol.

Wil je meer informatie over Comfort Talk®? Mail dan naar info@dz.nl 

Lees ook: Bejegeningstips voor verpleegkundigen

1 REACTIE

  1. Verhullend taalgebruik oftewel eufemismes is het helemaal. Daar past dit naadloos in,
    kijk maar eens hoe vaak “ervaren” in dit stukje staat. De patiënt oh nee, de zorgvrager heeft geen pijn,maar ervaart pijn. De internetverbinding is niet uitgevallen, maar je ervaart dat je geen internet meer hebt. Voelt toch anders.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.