Verpleegkundigen enthousiast over e-health maar waarschuwen voor hogere werkdruk

Een ruime meerderheid van de verpleegkundigen is enthousiast over ict-toepassingen in de zorg. Maar ze merken ook dat de techniek niet altijd goed meewerkt en soms leidt tot een hogere werkdruk. Patiënten zijn meer terughoudend over e-health.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto iStock

Dat blijkt uit de eHealth-monitor 2019 van Nivel en Nictiz. Verpleegkundigen in het ziekenhuis denken het meest positief over ict-toepassingen: 81 procent gebruikt graag e-health, 73 procent van de verpleegkundigen in de ouderenzorg ook. Van de zorggebruikers is slechts 33 procent enthousiast over e-health. Dit komt waarschijnlijk door onbekendheid met de toepassingen en omdat patiënten niet de administratieve lasten ervaren die e-health zou kunnen verminderen, aldus de monitor.

Werkdruk

Over de invloed van e-health op werkdruk in de zorg zijn verpleegkundigen verdeeld. De grootste groep denkt dat ict-toepassingen de werkdruk zowel kunnen verhogen als verminderen: 46 procent van de verpleegkundigen in het ziekenhuis benadrukt dat, net als 44 procent van de verpleegkundigen in de ouderenzorg.

28 procent van de verpleegkundigen in de ouderenzorg en 21 procent van de verpleegkundigen in het ziekenhuis ervaart dat e-health de werkdruk vooral vermindert. 17 (ziekenhuiszorg) en 23 procent (ouderenzorg) zegt juist dat ict-toepassingen de werkdruk verhogen.

‘Techniek functioneert niet goed’

De belangrijkste redenen die verpleegkundigen geven voor hogere werkdruk door e-health zijn dat de techniek niet goed functioneert en dat de toepassing nog niet goed is ingebed in de zorgpraktijk.

Zo merkt in de ouderenzorg 32 procent dat cliënten het moeilijk vinden medicijndispensers te gebruiken en dat deze lang niet voor alle cliënten toepasbaar zijn. Ongeveer de helft van de verpleegkundigen in het ziekenhuis verwacht dat ook patiënten moeite hebben met medicijndispensers.

Bewegingssensoren en beeldbellen

Het gebruik van toezichthoudende technieken zoals bewegingssensoren en alarmering is in 2019 gestegen naar 83 procent (ouderenzorg) en 58 procent (ziekenhuiszorg). Beeldbellen deden verpleegkundigen dit jaar juist minder vaak dan in 2018: 15 procent in 2019, 23 procent in 2018.

Verpleegkundigen gebruiken beeldbellen minder vaak omdat de techniek een minder goed beeld van cliënten en patiënten geeft dan regulier face-to-face contact, aldus verpleegkundigen zelf. Zij gaan ook op zoek naar alternatieven omdat deze sinds 2018 wel vergoed worden, waar voor beeldbellen de vergoeding sinds 2014 bestaat.

Telemonitoring kan de zelfredzaamheid van patiënten en cliënten bevorderen, denkt de meerderheid van de verpleegkundigen (56 tot 79 procent). Maar ook daarvoor moet de techniek wel goed werken en moet het voor zorggebruikers makkelijk zijn de e-health te gebruiken.

Appen met eigen arts

Als alternatieven voor beeldbellen noemt de eHealth-monitor apps en het portaal BeterDichtbij. Met BeterDichtbij kunnen patienten direct appen met hun eigen arts of andere zorgverlener.

Panel

De e-Health Monitor van Nivel en Nictiz wordt sinds 2013 jaarlijks gehouden. Voor de monitor voor 2019 vulden 649 verpleegkundigen vragenlijsten in.

In zijn nieuwste blog schrijft Hugo over de digitale begeleiding van patiënten thuis. Op dat gebied is volgens hem nog veel winst te behalen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.