De Nederlandse vruchtbaarheidszorg sluit nog onvoldoende aan bij de behoeftes van de patiënt. Dat concludeert Inge van Empel van de afdeling gynaecologie van het UMC St Radboud.
Zij promoveert 30 juni op haar onderzoek naar patiëntgerichtheid bij vruchtbaarheidsproblemen. Patiënten missen vooral een vast aanspreekpunt en goede informatievoorziening.
Definitie
Voor het meten van patiëntgerichtheid ontbraken tot nu toe goede methoden. Daarom liet Van Empel patiënten definiëren wat zij onder ‘patiëntgerichtheid’ verstaan: belangrijke factoren zijn onder meer goede informatie en communicatie, een geïnteresseerde houding van de zorgverleners, betrokkenheid van de patiënt in het zorgproces, goede samenwerking tussen zorgverleners en emotionele begeleiding.
Begeleiding en informatie
Klinieken richten zich vooral op een grote zwangerschapskans. Uiteraard vinden patiënten dit erg belangrijk, maar ze zijn bereid om te kiezen voor een kliniek met een iets lagere zwangerschapskans, waarbij ze wel de gewenste begeleiding en informatie ontvangen. Voor patiënten wegen goede informatievoorziening, een geïnteresseerde houding van de arts en een vaste arts op belangrijke momenten veel zwaarder.
Auteur: TvZ – Annelies Vermeulen
Bron: UMC Nijmegen
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account