• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Werk Cao

Collega's op hun vingers tikken

Gepubliceerd op: 16 februari 2009
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Op mijn afdeling ligt een fonkelnieuw boekje. Het is prachtig en staat vol ziekenhuismedewerkers met een stralende lach. Het boekje geeft een goed gevoel. Over mijn ziekenhuis. Tot we in de pauze eens rustig de tijd nemen om te zien waar deze glossy over gaat.

Dan blijkt het blinkende boekje de titel ‘Gedragscode’ te dragen. Op één of andere manier is die titel in strijd met de lachende collega’s. Gedragscode? Het voelt als het plan van een strenge nanny uit het programma Eerste hulp bij Opvoeden. Les één: basisregels stellen. Zo laat doen we dít. Doe je het niet, dan staat dáár het strafkrukje! Maar wij zijn toch geen kinderen? Ik blader langs de vrolijke foto’s en lees dat we voortaan integer moeten zorgen. Zonder discrimineren.

‘Maar dat déden we toch al?’ roep ik verontwaardigd. ‘Misschien,’ antwoordt mijn leidinggevende. ‘Maar het is nu niet meer vrijblijvend.’ Eventueel kunnen sancties volgen als ons gedrag níet verloopt volgens de code.

Collega’s voelen zich op hun vingers getikt. Wij doen alláng wat dit boekje predikt. Wij zijn toch lief en trouw? Wij zijn kritisch en geven feedback! Hoewel. Ik werk ook wel eens op de redactie van Nursing. Dáár werken ook zeer integere, lieve, trouwe mensen. Maar die zijn vriendelijk én duidelijk. Die mopperen niet achteraf maar recht in je gezicht. En mopperen is er geen mopperen, maar leren. Leeradviezen en complimenten vliegen je om de oren. Niet altijd gemakkelijk, maar wel duidelijk. Niks roddelen en niet werken met ‘wel aardig’ resultaat. Bij Nursing wordt van iedereen het állerbeste verwacht én gevraagd. En dáár kunnen ik en mijn verpleegcollega’s toch nog wel van leren.

Zolang het béter kan op een afdeling, moeten we elkaar daarop blijven wijzen. Waarom mag zorg minder perfect worden aangeleverd, dan de nieuwste Nursing?

Wat vind jij? En heb je nog een goede feedbacktip voor collega’s?

Gepubliceerd op: 16 februari 2009
Door: exed-admin

Thema:

Cao

Tags:

Cao-onderhandelingen Samenwerken

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Werk Cao

cao-ziekenhuizen
icon-Cao

Cao

Protestmars, spandoeken en ludieke acties: dit was de staking van 16 maart

icon-Cao

Cao

Liveblog acties cao ziekenhuizen 2023

Stakende verpleegkundigen.
icon-Cao

Cao

9 vragen over de cao-acties in de zorg

Twee protesterende, zittende verpleegkundigen.
icon-Cao

Cao

16 maart landelijke staking ziekenhuizen

icon-Cao

Cao

Vakbonden: ‘Eind maart acties in ziekenhuizen’

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren