Vorige week was op Nursing te lezen dat er een keurmerk wordt ontwikkeld voor zelfstandige thuiszorgverpleegkundigen.
Op die manier zijn cliënten en bemiddelingsbureau’s zeker van de kwaliteit van de zelfstandige. Lijkt mij een prima plan! In ons werkgebied worden we regelmatig geconfronteerd met nieuwe zorgaanbieders en particuliere bureaus. En daar zitten hele goede verzorgenden en verpleegkundigen bij! Maar helaas: ook zzp’ers die niet gehinderd door collegiale toetsing of reflectie hun gang maar gaan.
Een recent voorbeeld in onze praktijk: een verpleegkundige die als zzp-er is ingehuurd door een particulier bureau. Afkomstig uit de Randstad zorgde zij al bijna een week continu voor een terminale man. Haar professionele houding naar de cliënt en de familie zorgde bij mij en menig collega voor kromme tenen. Toen de cliënt in het bijzijn van een van mijn collega’s overleed, wilde de zzp-er niet meehelpen om de overledene wat te verzorgen. ‘De uitvaartondernemer krijgt daar dik voor betaald, dus die moeten het maar doen!’
En dan zijn er nog zzp-ers die denken het allemaal beter te weten. Regelmatig moet ik uitspraken van hen over een beleid, sedatie, pijnbestrijding of andere zaken corrigeren omdat ze niet kloppen. Vorige week nog was de familie op verzoek van de zzp-er al met de huisartsenpost aan het bellen om de pijnpomp op te hogen omdat een cliënt toenemende pijn had. Ik kwam op dat moment binnen, en gelukkig was er nog geen verbinding met de huisartsenpost tot stand gekomen: ‘Zal ik eerst even kijken of het naaldje nog goed zit?’ En inderdaad, dat was de oorzaak van de toenemende pijnklachten…
Een keurmerk is prima, maar het zou goed zijn als er dan ook gekeken kan worden naar de kwaliteit van de zzp-ers als het gaat om professionaliteit, kennis en kunde. In ons team toetsen we regelmatig aan de hand van een casus of we juist handelen. Wie doet dat bij de zzp-er?!
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account