• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Werk Cao

Wat flik je me nou?

Gepubliceerd op: 5 juli 2009
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Wat zeg je als een patiënt je persoonlijk raakt? Wat antwoord je, als een arts je onder de tafel kletst?

Een kanjer van een stagiaire loopt zelfstandig over de afdeling. Ze redt zich met infusen en informeren en stimuleert als geen ander mensen vriendelijk doch dringend het bed uit. Een oud dametje is het er niet mee eens. Dat is af en toe zo met oude dametjes. De stagiaire is niet voor één gat te vangen, dus wast de vrouw haar gezicht en armen uiteindelijk zelf. Geweldig, zij is bezig met herstellen! Aan het eind van de dag noemt de vrouw mijn stagiaire echter een boosaardig loeder. Wat kan het hardwerkende meisje nog meer doen, om deze vrouw tevreden te krijgen?

Ik loop ‘grote visite’ met een hele bult specialisten. De eerste de beste antwoordt op mijn ‘goedemorgen’: ‘Hebben we geen koffie vandaag?’ Overrompeld door dit daadkrachtig communiceren beland ik terug in de keuken. Daar vraag ik mij af: wat gebeurde hier?

Wat gebeurt ons toch? Waarom laat ik dit gebeuren? Wat móet je eigenlijk zeggen? Tegen een patiënt die je goede bedoelingen en hulp verwart met martelen? Of tegen een discipline die je professionaliteit niet herkent?

Word heer en meester van je gesprek, adviseerde iemand mij, toen ik mijn gal eens spuwde over niet gehoord of gezien worden. Ga niet in op details van een meningsverschil, maar kijk naar wat er omheen gebeurt en benoem dit. Weerleg niet de mening van de persoon tegenover je, maar zet hem de spiegel voor: ‘Meneer de dokter, mevrouw de patiënt, ik wil visite lopen / u in uw zelfzorg stimuleren. U onderbreekt mijn professioneel handelen met uw vraag om koffie / volledige hulp. Dit maakt mijn goede voornemens onmogelijk. Hoe komen wij hier samen uit?’

Succes!

Gepubliceerd op: 5 juli 2009
Door: exed-admin

Thema:

Cao

Tags:

Cao-onderhandelingen Samenwerken

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Werk Cao

icon-Cao

Cao

Nieuwe landelijke staking ziekenhuizen aangekondigd

cao-ziekenhuizen
icon-Cao

Cao

Protestmars, spandoeken en ludieke acties: dit was de staking van 16 maart

icon-Cao

Cao

Liveblog acties cao ziekenhuizen 2023

Stakende verpleegkundigen.
icon-Cao

Cao

9 vragen over de cao-acties in de zorg

Twee protesterende, zittende verpleegkundigen.
icon-Cao

Cao

16 maart landelijke staking ziekenhuizen

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren