• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Werk Cao

Werkdruk verzorgenden is toegenomen

Gepubliceerd op: 7 oktober 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

De werkdruk van verzorgenden is iets toegenomen, kleinschalige zorg presteert niet op alle punten beter dan reguliere zorg en meer en werkelijke aandacht voor de cliënt is nog lastig.

Dit blijkt uit de jaarlijkse benchmark die Actiz hield. Hieruit blijkt dat over het algemeen de prestaties van verpleeghuizen, verzorginshuizen en de thuiszorg in 2011 verbeterd zijn ten opzichte van 2010.  Ten opzichte van vorig jaar zijn er meer organisaties die volgens cliënten en verzorgenden goed presteren. Het versterken van de werkelijke aandacht voor de cliënt blijft een belangrijk speerpunt, zo blijkt verder uit het onderzoek.

 

Zorgorganisaties willen verbeteren

De ActiZ Benchmark in de Zorg doet jaarlijks onderzoek naar financiële bedrijfsvoering, medewerker- en cliëntenoordeel. Aan de benchmark namen in totaal 249 ActiZ zorgorganisaties deel en ruim 50.000 cliënten en 116.000 medewerkers. De benchmark geeft daarmee niet alleen een goed beeld van de stand van zaken in de branche, het is ook duidelijk dat zorgorganisaties willen leren en zich willen verbeteren.

 

Verbetering financiën 

De financiële prestaties van de VVT-branche zijn in de breedte ook iets verbeterd. De uitkomsten laten zien dat de financiële prestaties gemiddeld op orde zijn. Dat is ook absoluut nodig om samen met de toegezegde extra middelen te kunnen investeren in personeel en de toenemende financiële risico’s van het vastgoed op te kunnen vangen.

 

Toegenomen werkdruk

Meer werkelijke en wezenlijke aandacht voor de cliënt is en blijft een speerpunt. De benchmark laat zien dat hier nog verdere verbetering nodig is. Vooral intramuraal is de ervaren beschikbaarheid van personeel een belangrijk punt voor cliënten en zij zijn hierover minder positief. Medewerkers geven aan dat de werkdruk iets is toegenomen. Het is dan ook een goede zaak dat verpleeg- en verzorgingshuizen extra middelen krijgen om extra mensen te werven en op te leiden. Thuiszorgcliënten zijn overigens meer positief over de beschikbaarheid van hun zorgverlener.

 

Aandacht voor cliënt

In de benchmark is onderzocht in hoeverre organisaties goed luisteren naar hun cliënten. Luisteren als ultieme vorm van aandacht. Ongeveer een derde van de cliënten geeft aan dat hun zorgorganisatie altijd goed naar hen luistert. Opvallend is echter dat medewerkers veel vaker aangeven dat ze goed naar hun cliënten luisteren. Het is belangrijk voor zorgorganisaties om deze kloof te gaan dichten. Overigens blijkt dat die kloof bij de koplopers veel kleiner is en de ‘luisterscore’ bij cliënt en medewerker ook hoger is dan het gemiddelde.

 

Kleinschalig wonen onderzocht

Samen met externe wetenschappers heeft PwC onderzoek gedaan naar kleinschalige zorg; zorg in een wooneenheid voor maximaal 8 cliënten. Onder andere is het cliënt- en medewerkeroordeel vergeleken met dat van cliënten en medewerkers in reguliere zorg. Uit de analyses blijkt dat kleinschalige zorg niet op alle punten beter presteert dan reguliere zorg. Cliënten in kleinschalige eenheden zijn niet meer of minder tevreden dan elders en hun ervaringen met de zorg zijn gelijk aan die van andere cliënten.

 

Geen regie over eigen leven

Ook ervaren cliënten in een kleinschalige woonzorgvorm niet dat zij meer regie over hun leven hebben. Medewerkers zijn overall wel iets positiever over het kleinschalig werken maar het is wel een vorm die bij de medewerker moet passen. Al met al past kleinschalige zorg uitstekend in een breed en divers aanbod zodat cliënten, maar ook medewerkers, die zorgvorm kunnen kiezen die het beste bij hen past.

 

Bron: Actiz

Gepubliceerd op: 7 oktober 2011
Door: Redactie TvV

Thema:

Cao

Tags:

Cao-onderhandelingen TVV Werkdruk

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Werk Cao

cao-ziekenhuizen
icon-Cao

Cao

Protestmars, spandoeken en ludieke acties: dit was de staking van 16 maart

icon-Cao

Cao

Liveblog acties cao ziekenhuizen 2023

Stakende verpleegkundigen.
icon-Cao

Cao

9 vragen over de cao-acties in de zorg

Twee protesterende, zittende verpleegkundigen.
icon-Cao

Cao

16 maart landelijke staking ziekenhuizen

icon-Cao

Cao

Vakbonden: ‘Eind maart acties in ziekenhuizen’

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren