• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Werk Opleiding en deskundigheid

Competentiegericht onderwijs deel 2

Gepubliceerd op: 1 september 2010
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Zoals ik al in mijn vorige blog aangaf, maken wij op onze school gebruik van competentiegericht onderwijs (CGO). Een methode waarbij zelfstandigheid en samenwerking vereist zijn.

Ik vind dit aan de ene kant een goede methode want je leert plannen, je oriënteren, samenwerken en reflecteren. Maar toch. Zeker in de eerste maanden krijgen de leerlingen te veel verantwoordelijkheid. De grote meerderheid is pas zestien jaar en komt net van het vmbo.

Op het vmbo wordt vier jaar lang klassikaal les gegeven en begeleidt de mentor je intensief daar waar nodig is. Ook werden onderwerpen uitvoerig besproken in de lessen. En moest je om de zoveel tijd een toets maken over de behandelde onderwerpen en om je huidige kennis te toetsen.

Na het vmbo begon ik met het mbo-v in Groningen. Hier werd nauwelijks klassikaal les gegeven, sterker nog: je begint direct met oriënteren, plannen en reflecteren. Het is erg wennen de eerste maanden. In mijn subgroep ging geregeld wat mis in de samenwerking, planning, reflectie en het maken van afspraken. Zo hadden wij met ons groepje al de ziektebeelden Parkinson en Alzheimer behandeld, maar na twee maanden wisten we er eigenlijk maar weinig over. Dit kwam mede door een verkeerde oriëntatie en planning. Zo hebben we informatie gehaald van de verkeerde sites, en gebruikten we de verkeerde boeken.

Maar eigenlijk vind ik dat het niet aan de leerlingen te wijten is. Want we leerden met een voor ons onbekende leermethode. Het was verstandiger geweest om ons in de eerste maanden vaker te begeleiden en naar mate de maanden verstreken steeds meer zelfstandigheid te geven. Op die manier hadden we met meer gemak aan de methode kunnen wennen.

Kortom, veel leerlingen van het mbo-v moeten de stap van relatief veel begeleiding (vmbo) naar weinig (CGO) maken. En ik vind die drempel te hoog. Qua zelfstandigheid en samenwerking.

Gepubliceerd op: 1 september 2010
Door: exed-admin

Thema:

Opleiding en deskundigheid

Tags:

Opleiding en deskundigheid

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Werk Opleiding en deskundigheid

icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

Nursing-magazine nummer 2 is uit: lees de artikelen online

icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

Podcast Nursing Werkt voor startende verpleegkundigen: ‘Zet jezelf op 1’

Lachende oudere en jonge verpleegkundige.
icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

Nursing.nl is volledig vernieuwd! Wat kun jij als trouwe bezoeker verwachten?

icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

Nursing-magazine nummer 1 is uit: lees de artikelen online

icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

7 vragen over controle van de BIG-herregistratie

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren