• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Werk Opleiding en deskundigheid

De 'sorry-cultuur' onder verpleegkundigen

Gepubliceerd op: 12 januari 2010
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

‘Het spijt me meneer Dekkers, dat u zo lang moest wachten. Laten we maar snel beginnen met het opnamegesprek.’

Tegenwoordig begin ik vrijwel ieder gesprek of patiëntencontact met ‘sorry’.
Sorry voor het lange wachten, voor de pijn bij verbandwisselingen, voor het vergeten kopje koffie, dat door de drukte erbij in schoot.

Ik voel me verantwoordelijk. Verantwoordelijk voor mijn eigen handelen uiteraard. Maar ook voor het handelen van mijn collega, voor het lange wachten op de dokter, voor de uitgestelde operatie, voor het feit dat ik prioriteiten moet stellen en voor de fysiotherapeut die een onvolledige rapportage heeft achtergelaten. Want hier heeft de patiënt toch geen boodschap aan.

Ik ben het aanspreekpunt voor de patiënt in mijn avonddienst. Er is niemand anders die hij om uitleg  kan vragen. Maar ik kan er toch ook niks aan doen dat ik niet precies weet wat er is afgesproken omtrent verdere diagnostiek. Het staat niet duidelijk gerapporteerd. Is dat mijn fout? De fout van de dokter of van mijn collega die visite heeft gelopen? Het maakt niet uit, want ik word aangesproken. Sorry, dan maar.

Sorry, voor mijn collega, voor de dokter, sorry omdat ik het niet weet, sorry dat u hier überhaupt ligt.

Het zit in onze aard, denk ik. Excuses maken. Want wij zijn sociaal aangelegd, toch? Perfectionistisch ook. Ben ik gewoon betrokken bij mijn team of overdrijf ik? Ik wil me geregeld verantwoorden voor mijn afdeling, voor het hele ziekenhuis het liefst. Ik ben niet alleen verantwoordelijk voor mezelf, maar ook voor mijn collega, het hele team, het beleid, de Nederlandse gezondheidszorg. Toch koos ik voor dit boeiende vak… Sorry hoor!

Gepubliceerd op: 12 januari 2010
Door: exed-admin

Thema:

Opleiding en deskundigheid

Tags:

Opleiding en deskundigheid

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Werk Opleiding en deskundigheid

icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

Nursing-magazine nummer 2 is uit: lees de artikelen online

icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

Podcast Nursing Werkt voor startende verpleegkundigen: ‘Zet jezelf op 1’

Lachende oudere en jonge verpleegkundige.
icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

Nursing.nl is volledig vernieuwd! Wat kun jij als trouwe bezoeker verwachten?

icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

Nursing-magazine nummer 1 is uit: lees de artikelen online

icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

7 vragen over controle van de BIG-herregistratie

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren