De Vereniging van Hogescholen wil rekenzwakke scholieren de toegang tot een aantal hbo-opleidingen ontzeggen, waaronder verpleegkunde. Nursing vroeg Caroline van Mierlo, directeur van het Landelijk Overleg Opleidingen Verpleegkunde (LOOV) naar haar mening.
Wat is uw reactie op de brief, als voorzitter van het LOOV en directeur Verpleegkundige Studies aan de HAN?
‘Uiteraard onderschrijf ik het belang van goede basisvaardigheden zoals rekenen en Nederlands aan het begin van een hbo-opleiding, maar het weren van studenten die zwak zijn in rekenen vind ik onnodig. Ook een rekenzwakke student kan een uitstekende verpleegkundige worden. Medisch rekenen is uiteraard een belangrijk onderdeel van de studie en gaat sommige studenten minder makkelijk af. Bijles is soms nodig, maar uiteindelijk heeft iedere student die haar diploma krijgt ook de rekentoets gehaald.’

‘Hbo-v moet rekenzwakke student weigeren’
Een aankomend student die niet goed is in rekenen heeft niets te zoeken bij een ‘rekenrijke’ opleiding zoals hbo-verpleegkunde. Dat stelt de Vereniging Hogescholen in een brief aan de kamercommissie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Lees meer>>>
Zijn competenties als sociale vaardigheden niet veel belangrijker in de zorg? Moet de focus niet meer dáár op liggen?
‘Natuurlijk zijn competenties als sociale vaardigheden, integriteit, stressbestendigheid en flexibiliteit minstens zo belangrijk als goede rekenvaardigheid. Maar het gaat om integratie van de hbo-competenties: kennis, vaardigheid en attitude. Rekenvaardigheid hoort daarbij.’
Verpleegkunde wordt in de brief van de VvH heel expliciet genoemd als een rekenrijke studie, terwijl bijvoorbeeld verschillende economische studies niet worden genoemd in de brief. Waarom is dat denkt u?
‘Dat de opleiding verpleegkunde wordt genoemd kan ik mij wel voorstellen vanwege het belang van medisch rekenen. Eén fout bij medisch rekenen kan grote gevolgen hebben. Om die reden is het een belangrijk onderdeel van de studie waar ook veel aandacht naar uitgaat. Doordat we het rekenonderwijs koppelen aan de praktische uitvoering van vaardigheden – zowel een theoretische rekentoets maar ook geïntegreerd met praktische opdrachten – is de rekentoets voor de meeste studenten uiteindelijk geen struikelblok. De studie trekt vaak studenten die praktisch bezig willen zijn. Het zou dan ook zonde zijn als deze – wellicht heel gemotiveerde – leerlingen hierom geweerd worden van de opleiding.’
Wat vind jij? Hoort een rekenzwakke leerling thuis op de hbo-v, of niet? Stem op de poll!
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account