• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Werk Opleiding en deskundigheid

Ouderenzorg saai? Integendeel!

Gepubliceerd op: 3 januari 2012
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Vijf studenten hbo-v van de Saxion Hogeschool in Enschede motiveren hun keuze voor de differentiatie hbo-Verpleegkundige Gerontologie en Geriatrie (HBO-VGG).

Binnen twee jaar 240 afgestudeerde HBO-verpleegkundigen gerontologie-geriatrie (HBO-VGG’ers) aan het werk krijgen in de verpleeghuiszorg, verzorgingshuiszorg en de thuiszorg. Dit is het doel dat ActiZ, het ministerie van VWS en diverse andere organisaties zich hebben gesteld. Daarbij zetten diverse zorgorganisaties in de branche VVT zich nu al in om hiervoor banen te verwezenlijken. Diverse hogescholen zijn expliciet bezig met het toeleiden van studenten naar het profiel van HBO- Verpleegkundige Gerontologie en Geriatrie (HBO-VGG). Een paar studenten vertellen waarom ze voor deze differentiatie hebben gekozen, en wat ze ervan vinden.

‘Ik heb mijn plek als verpleegkundige niveau 5 écht moeten veroveren’
Anke Busschers: ‘Het HBO-VGG profiel, Verpleegkunde Gerontologie Geriatrie. Dát is het voor mij geworden toen ik een richting moest kiezen na de HBO-V. Ik werk als sinds 2000 in het verpleeghuis, wat ik iedere dag weer een uitdaging vind. Het werk is heel erg divers. Twee jaar geleden werd ik gevraagd om de HBO-V te doen, op kosten van het verpleeghuis. Deze kans heb ik natuurlijk niet laten schieten! Voordat ik begon met deze opleiding was ik al actief in verschillende werkgroepen en projecten, de opleiding was eigenlijk een logische vervolgstap. Ik werk nu op een somatische afdeling met 16 cliënten. Aan mij – de verpleegkundige – de taak om alles te coördineren en in goede banen te leiden. Samen met mijn afdelingshoofd ben ik verantwoordelijk voor de werkprocessen op de afdeling. Ik ben voortdurend bezig om te kijken naar verbeteringen, het coördineren van de zorg en tijd vrij te maken om persoonlijke aandacht te geven aan de cliënt.  Ik heb mijn plek op de afdeling als leerlingverpleegkundige niveau 5 écht moeten veroveren. Nu collega’s resultaat zien van mijn opleiding door bijvoorbeeld deskundigheidsbevordering van mijzelf en van mijn collega’s,  is mijn functie beter te verantwoorden en wordt deze geaccepteerd. Maar eerder werd mijn afwezigheid van de afdeling door bijeenkomsten van werkgroepen of het geven van scholingen elders niet altijd gewaardeerd.De verpleegkundige functie in deze setting bestaat nog niet zo lang, waardoor culturen doorbroken moeten worden. Duidelijkheid scheppen over mijn functie heeft mij veel  energie gekost, maar leren en mijzelf hierdoor te ontwikkelen tot een goede verpleegkundige niveau 5 is een uitdaging voor mij. Mijn afdelingshoofd is een goede steun tijdens mijn opleiding.’

‘Werken met ouderen is zó dankbaar’
Kim Hanselman & Sabine van Gils: ‘Als je hebt gekozen voor de VGG-richting, en dus eigenlijk voor het werken met ouderen, moet je goed tegen verbaasde blikken van medestudenten kunnen. Veel van hen kiezen voor de sensatie van het ziekenhuis, en snappen niet dat jij ervoor kiest de rest van je leven tussen de ouderen door te brengen. Maarja. Wij vinden oudere zorgvragers een interessante doelgroep. Achter iedere oudere zit immers een geschiedenis. Ze hebben al een heel leven achter de rug en hopelijk nog veel jaren te leven. De zorg rondom de ouderen is vaak complex, doordat de meeste oudere meerdere chronische ziekten hebben. Daar wordt (nog) niet altijd naar gehandeld. Het is jammer dat er in de media veel negatieve geluiden klinken rondom de ouderenzorg, zo zou de werkdruk te hoog zijn en de kwaliteit van zorg slecht. Maar het werk in de ouderenzorg geeft veel voldoening, wat het heel bijzonder maakt. Vol goede moed gingen we aan de slag. Onze klas was klein; we waren met z’n twaalven. Maar het was leuk! We liepen onze stages in het ziekenhuis en de psychiatrie, we organiseerden excursies en deden een uitwisseling met Duitse studenten. Als HBO-VGG’er kun je een interessante carrière opbouwen in de ouderenzorg, door de diverse stages die wij gelopen hebben zijn wij erachter gekomen dat er zijn genoeg mogelijkheden zijn om écht wat te betekenen als HBO-VGG’er. Maar dit kunnen we niet alleen. Er zijn meer HBO-VGG’ers nodig.’

‘Als HBO-V’er neem je al gauw de leiding en wil je jezelf hierin ook ontplooien.’
Yvette Reugebrink & Kelly Bruggink: ‘In het afgelopen jaar hebben wij beide een stage gelopen in een verpleeghuis. Dit is een plek met veel ouderen en dus de ideale werkplek voor de VGG-er zou je denken. Helaas zijn er nog weinig HBO-V’ers te vinden in het verpleeghuis. De komende jaren moet het aantal verpleegkundigen met een hbo opleiding op deze plekken groeien. Er worden her en der al ambulante verpleegkundige diensten opgezet waarin de competenties, die de VGG-er bezit, volledig benut kunnen worden binnen de gehele instelling.  Tijdens onze vorige stages hebben wij onze eigen weg als VGG-er moeten vinden. Zoals hierboven te lezen is de VGG-er nog in opkomst en zijn er nog maar enkele stages ingericht naar dit profiel. Ook wij liepen dus tegen het probleem aan dat het fenomeen VGG onbekend is het werkveld, en kregen te maken met goede en slechte reacties in het begin van de stages. Voor collega’s in het werkveld was het niet altijd even duidelijk wat een HBO-V’er zou moeten doen in de ouderenzorg. Om een voorbeeld te geven werden wij tussen alle overige studenten ingezet om samen de afdeling te draaien. Als HBO-V’er neem je al gauw de leiding en wil je jezelf hierin ook ontplooien. Dit ging dan op eigen initiatief en werd naderhand door de werkbegeleiding toegejuicht en als aandachtspunt meegenomen voor de volgende keer. De begeleiding had geen goed beeld van de werkzaamheden van de HBO-V’er en hoe zij deze moesten inzetten in de praktijk. In onze ogen zagen wij het niet als een probleem op onze leerweg te creëren, maar als een uitdaging om de HBO-V’er en natuurlijk met name de VGG-er te introduceren in de praktijk. Gelukkig hadden wij een werkbegeleider die zag dat wij niet helemaal op onze plek zaten op de afdeling. Zij heeft zich hard gemaakt om een duidelijk stagelijn te maken voor HBO-V’ers. Samen met de manager en praktijkopleider hebben wij om tafel gezeten om te kijken uit welke competenties de HBO-V bestaat en hoe we dit kunnen uitdragen in de praktijk. We hebben meegelopen met andere disciplines en op verschillende locaties, studenten begeleid van alle voorkomende niveaus, voorlichting gegeven aan collega’s, klinische lessen gehouden en onze eigen ideeën en producten in de praktijk geïmplementeerd. Voor ons heeft het afgelopen jaar echt laten zien wat er allemaal mogelijk is in de praktijk. Deze stageplaats is momenteel nog bezig een inwerkprogramma voor de HBO-V’er op te zetten. Door ons te profileren door het gehele verpleegtehuis kom je in aanraking met alle afdelingen en disciplines, die allemaal gebruik willen  maken van jouw kennis en mogelijkheden. Ook zijn er meerdere klinische lessen opgezet, omdat het in de praktijk bleek dat collega’s hier behoefte aan hadden. Het is erg leuk om je als VGG-er te mogen laten zien en je stage hierna in te richten. Door het enthousiasme van de praktijk merk je dat het werken als VGG-er voldoening brengt, zowel voor onszelf als voor de praktijk. Helaas horen wij ook dat nog niet ieder verpleeghuis zit te wachten op een HBO-V student die daar veranderingen wil doorbrengen. De gehospitaliseerde collega komt ook nog voor. Daarnaast ben je een student en is niet iedereen overtuigd van jouw kennis en praktijkervaring. Je zult dan echt enthousiasme moeten wekken binnen je team. Dit vergt veel energie, maar uiteindelijk zul je veel kunnen bereiken.  Hopelijk maken we jou bij deze ook enthousiast om je carrière in te richten als VGG-er en kunnen we dadelijk samen een sprong in de ouderenzorg maken!

Wil je meer weten? Stel je vragen gerust onder dit artikel of kijk op http://www.hbo-vgg.net

Met dank aan Jeroen Boonstra, docent VGG aan de Saxion Hogeschool te Enschede en de studenten voor het opschrijven van hun ervaringen.

Gepubliceerd op: 3 januari 2012
Door: Redactie Nursing

Thema:

Opleiding en deskundigheid

Tags:

Opleiding en deskundigheid Ouderenzorg

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Werk Opleiding en deskundigheid

icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

Nursing-magazine nummer 2 is uit: lees de artikelen online

icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

Podcast Nursing Werkt voor startende verpleegkundigen: ‘Zet jezelf op 1’

Lachende oudere en jonge verpleegkundige.
icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

Nursing.nl is volledig vernieuwd! Wat kun jij als trouwe bezoeker verwachten?

icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

Nursing-magazine nummer 1 is uit: lees de artikelen online

icon-Opleiding en deskundigheid

Opleiding en deskundigheid

7 vragen over controle van de BIG-herregistratie

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren