Ziekenhuizen niet patiëntgericht

Er valt veel te verbeteren aan de klantvriendelijkheid van ziekenhuizen. Dat concludeert de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) uit de 2400 antwoorden op een meldactie.  

Wachten
Veel patiënten moeten lang
wachten in het ziekenhuis. Vooral in poliklinieken vinden mensen dat een
probleem. In een derde van de gevallen ging het om een wachttijd van langer dan
een uur. Medewerkers informeren patiënten niet goed over wachttijden en bieden
geen mogelijkheid op korte termijn een nieuwe afspraak te maken. De NPCF vindt dat ziekenhuizen hun
afsprakensysteem zo moeten inrichten dat patiënten bij iedere balie afspraken
kunnen maken voor diverse afdelingen.

 
Informatie
De informatievoorziening laat in de meeste
ziekenhuizen te wensen over, concludeert de NPCF. Belangrijk knelpunt is het
ontbreken van een vast aanspreekpunt. Ook gebrekkige afstemming tussen
verschillende disciplines is een probleem. In de meeste ziekenhuizen wordt
voldoende aandacht besteed aan afspraken voor na het ontslag, bijvoorbeeld over
medicijnen en thuiszorg.
 
Aanbevelingen
Met de resultaten van de meldactie wil de NPCF patiëntgerichte
ziekenhuiszorg bevorderen. Een lijst met aanbevelingen wordt aangeboden aan alle
ziekenhuizen in Nederland en aan hun koepelorganisaties.
 
Door: Redactie Nursing
NPCF
 
 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.