Een nieuwe handreiking geeft verpleegkundigen adviezen om beter te communiceren met mensen met dementie, mantelzorgers en collega’s.
De handreiking Communicatie met mensen met dementie, hun mantelzorgers en betrokken zorgprofessionals is een samenwerking van Trimbos-instituut, Nivel, Vilans, Alzheimer Nederland en V&VN. Hieronder noemen we eerst 5 praktische communicatie-adviezen uit de handreiking. Daarna lichten we er 1 casus uit.
5 communicatie-adviezen bij dementie
- Sommige getrouwde vrouwen identificeren zich in een latere fase van dementie alleen nog met hun meisjesnaam.
- Bij boosheid of ontremd gedrag: geef gerust grenzen aan, met een vraag als ‘Ik vind het niet fijn dat u mij een tik geeft. Wilt u daarmee stoppen?’. Bij vergevorderde dementie heeft het gedrag benoemen niet altijd zin meer, dus zeg dan bijvoorbeeld ‘Stop hiermee’.
- Om achter de oorzaak van gedrag te komen geeft de richtlijn probleemgedrag bij dementie van Verenso handvatten.
- Om de expertise van de mantelzorger te benutten, gebruik zinnen als ‘We zijn samen zoekende naar wat nu de beste manier is om hier mee om te blijven gaan, en het lijkt me goed u en uw broers daar ook bij te betrekken.’
- Geef je collega’s complimenten, zeker net na een moeilijke situatie. ‘Ik vind wel dat je er goed mee omgaat. Je blijft rustig en respectvol. Dat vind ik knap.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account