
Gemiddeld houden verpleegkundigen en artsen in het ziekenhuis dagelijks gegevens bij voor 91 kwaliteitsregistraties. Daar zijn ze gemiddeld bijna een uur per dag aan kwijt, verpleegkundigen nog meer dan artsen. De gegevens moeten genoteerd worden voor allerlei verschillende partijen, van accreditatieinstellingen tot overheid en zorgverzekeraars.
Nutteloze en dubbele registraties
De tijd die de zorgverleners kwijt zijn aan registreren heeft niet direct invloed op het werkplezier, maar het gevoel onnodige registraties te doen heeft dat wel. Van alle registraties is volgens de artsen en verpleegkundige maar een derde bruikbaar om de zorg te verbeteren.
Nutteloze registraties zijn bijvoorbeeld dagelijks de pijnscore registreren terwijl de patiënt geen pijn heeft, of een decubitusscore noteren voor een patiënt die in dagbehandeling is. Ook moeten veel registraties dubbel ingevoerd worden omdat de verschillende systemen niet met elkaar communiceren.
Lagere kwaliteit van zorg
De vele onnodige registraties zijn niet alleen frustrerend, maar kunnen ook de kwaliteit van zorg verlagen, stellen sommige deelnemers aan het onderzoek. Doordat de registraties zoveel tijd kosten, blijft er minder tijd over voor patiëntenzorg. Ook geven zorgverleners aan het onprettig te vinden veel op een scherm kijken en minder naar de patiënt.
Burnout en vakverlaters
‘Het is hoog tijd dat zorgverleners en beleidsmakers met elkaar om tafel gaan zitten om hun informatiebehoeften op elkaar af te stemmen’, vindt hoofdonderzoeker Marieke Zegers van het Radboudumc. Zegers waarschuwt in het onderzoeksartikel dat eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat de vele administratie een belangrijke oorzaak is voor burnout en voor zorgverleners die het vak verlaten.
Zinvolle registraties
Het onderzoek is onderdeel van het project Zinvolle Registratie (ZIRE), waarin ziekenhuizen experimenteren met minder registraties. Zegers: ‘We hebben van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd de ruimte gekregen om de kwaliteitsindicatoren op de intensive care tijdelijk los te laten en samen met artsen, verpleegkundigen en ex-ic-patiënten te bepalen welke registraties echt nodig zijn.’
Het onderzoek
Het onderzoek vond plaats in 2017 en 2018 op 5 afdelingen van het Radboudumc in Nijmegen, het UMCG in Groningen en het Rijnstate ziekenhuis in Arnhem. Het onderzoek bestond uit 3 delen: zorgverleners werden geobserveerd tijdens het werk, ze vulden een enquete in en de onderzoekers hielden interviews met een aantal zorgverleners. De studie is onlangs gepubliceerd in het International Journal of Health Policy and Management.
Hey Binjamin….goed om kritisch te zijn, maar wat zie jij dan als oplossing? Dat zie ik niet bij je terug. Graag iets constructiefs en niet alleen kritiek.
Over het registreren is al jaren discussie en ik begreep dat er ook schrapsessies zijn en het schiet maar niet op. Ik vind het te gek voor woorden dat er onzinnig geregistreerd moet worden. Dat gaat ten koste van het werkplezier en ten koste van de kwaliteit voor de zorgverlening. De tijd van onzinnig registreren gaat ten koste van de zorgverlening aan de clienten/bewoners, dat betekent dus concreet dat de clienten/bewoners zorg onthouden wordt. Gezien het feit dat de beroepsgroep kennelijk niet in staat is om al jaren geleden een einde te maken aan onzinnig registreren maakt duidelijk hoe zwak deze beroepsgroep is en zij zelf het beroep naar beneden halt en de clienten/bewoners in de steek laat. Een beroepsgroep die met zich laat spelen en dollen moet er niet vreemd van opkijken dat de werkdruk zo hoog is met dank aan het hoge ziekteverzuim en de grote uitstroom, want ach deze mensen zetten wel een tandje bij en bedenken echt geen strategie om alleszins redelijke eisen af te dwingen. .