Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Zorgverleners besteden dagelijks 52 minuten aan kwaliteitsregistraties

Francine Aarts
Francine Aarts
Verpleegkundigen en artsen in het ziekenhuis besteden elke werkdag bijna een uur aan kwaliteitsregistraties. Slechts een derde van die registraties is nuttig, vinden zorgverleners. Dit blijkt uit een studie in het Radboudumc, UMCG en Rijnstate.
Verpleegkundigen voeren informatie in in computer op wielen (cow)
Verpleegkundigen vinden het frustrerend om te veel naar een scherm te kijken in plaats van naar de patiënt (foto: Arno Massee)

Gemiddeld houden verpleegkundigen en artsen in het ziekenhuis dagelijks gegevens bij voor 91 kwaliteitsregistraties. Daar zijn ze gemiddeld bijna een uur per dag aan kwijt, verpleegkundigen nog meer dan artsen. De gegevens moeten genoteerd worden voor allerlei verschillende partijen, van accreditatieinstellingen tot overheid en zorgverzekeraars.

Ook wijkverpleegkundigen zijn veel tijd kwijt aan registraties, bleek in 2017: maar liefst 13 uur per week.

Nutteloze en dubbele registraties

De tijd die de zorgverleners kwijt zijn aan registreren heeft niet direct invloed op het werkplezier, maar het gevoel onnodige registraties te doen heeft dat wel. Van alle registraties is volgens de artsen en verpleegkundige maar een derde bruikbaar om de zorg te verbeteren.

Nutteloze registraties zijn bijvoorbeeld dagelijks de pijnscore registreren terwijl de patiënt geen pijn heeft, of een decubitusscore noteren voor een patiënt die in dagbehandeling is. Ook moeten veel registraties dubbel ingevoerd worden omdat de verschillende systemen niet met elkaar communiceren.

Lagere kwaliteit van zorg

De vele onnodige registraties zijn niet alleen frustrerend, maar kunnen ook de kwaliteit van zorg verlagen, stellen sommige deelnemers aan het onderzoek. Doordat de registraties zoveel tijd kosten, blijft er minder tijd over voor patiëntenzorg. Ook geven zorgverleners aan het onprettig te vinden veel op een scherm kijken en minder naar de patiënt.

Burnout en vakverlaters

‘Het is hoog tijd dat zorgverleners en beleidsmakers met elkaar om tafel gaan zitten om hun informatiebehoeften op elkaar af te stemmen’, vindt hoofdonderzoeker Marieke Zegers van het Radboudumc. Zegers waarschuwt in het onderzoeksartikel dat eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat de vele administratie een belangrijke oorzaak is voor burnout en voor zorgverleners die het vak verlaten.

Verpleegkundigen op de afdeling neurologie en neurochirurgie van het UMC Utrecht experimenteerden ook met zinvolle registratie.

Zinvolle registraties

Het onderzoek is onderdeel van het project Zinvolle Registratie (ZIRE), waarin ziekenhuizen experimenteren met minder registraties. Zegers: ‘We hebben van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd de ruimte gekregen om de kwaliteitsindicatoren op de intensive care tijdelijk los te laten en samen met artsen, verpleegkundigen en ex-ic-patiënten te bepalen welke registraties echt nodig zijn.’

Het onderzoek

Het onderzoek vond plaats in 2017 en 2018 op 5 afdelingen van het Radboudumc in Nijmegen, het UMCG in Groningen en het Rijnstate ziekenhuis in Arnhem. Het onderzoek bestond uit 3 delen: zorgverleners werden geobserveerd tijdens het werk, ze vulden een enquete in en de onderzoekers hielden interviews met een aantal zorgverleners. De studie is onlangs gepubliceerd in het International Journal of Health Policy and Management.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Over het registreren is al jaren discussie en ik begreep dat er ook schrapsessies zijn en het schiet maar niet op. Ik vind het te gek voor woorden dat er onzinnig geregistreerd moet worden. Dat gaat ten koste van het werkplezier en ten koste van de kwaliteit voor de zorgverlening. De tijd van onzinnig registreren gaat ten koste van de zorgverlening aan de clienten/bewoners, dat betekent dus concreet dat de clienten/bewoners zorg onthouden wordt. Gezien het feit dat de beroepsgroep kennelijk niet in staat is om al jaren geleden een einde te maken aan onzinnig registreren maakt duidelijk hoe zwak deze beroepsgroep is en zij zelf het beroep naar beneden halt en de clienten/bewoners in de steek laat. Een beroepsgroep die met zich laat spelen en dollen moet er niet vreemd van opkijken dat de werkdruk zo hoog is met dank aan het hoge ziekteverzuim en de grote uitstroom, want ach deze mensen zetten wel een tandje bij en bedenken echt geen strategie om alleszins redelijke eisen af te dwingen. .

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.