6 tips om als verpleegkundige gastvrijer te zijn

Hoe zorg je ervoor dat je als verpleegkundige zo gastvrij mogelijk naar je patiënt bent? Dr. Angelique Lombarts -onlangs benoemd tot lector van het Hospitality Research Centre Hotelschool The Hague- onderzoekt dit, en geeft tips.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
gastvrij.jpg
Het is belangrijk dat je als verpleegkundige altijd blijft uitleggen wat je gaat doen. - Foto: iStock

1. Leg uit wat je gaat doen: ‘Bepaalde handelingen doe je als verpleegkundige tig keer, maar voor een patiënt kunnen ze nieuw en spannend zijn. Leg daarom stap voor stap uit wat je gaat doen, en wat de patiënt hierbij kan verwachten. Bijvoorbeeld: “Dit kan even pijn gaan doen, maar dit is na een paar minuten weggetrokken.” Als je de patiënt zo aan de hand neemt, wordt de handeling voor hem zo aangenaam mogelijk.’

2. Blijf gevoelens checken: ‘Vraag regelmatig naar de gevoelens van de patiënt. Hoe ervaart hij zijn verblijf in het ziekenhuis? Waar ziet hij tegenop? Doe dit ook als je bijvoorbeeld een verpleegtechnische handeling bij de patiënt uitvoert. Zo voelt hij zich serieus genomen, en weet jij als verpleegkundige waar je wellicht wat angst of pijn weg kan nemen.’

3. Wees alert op non-verbale communicatie: ‘Sommige patiënten kunnen het moeilijk vinden om eerlijk te zeggen hoe ze zich voelen of wat ze van iets vinden. Vraag hier actief naar, maar let ook op de non-verbale communicatie die de patiënt uitzendt. Als je bijvoorbeeld uitlegt wat een behandeling inhoudt, en je ziet een patiënt wazig kijken, dan kun je hierop inspelen door te zeggen: “Ik heb het idee dat het nog niet helemaal duidelijk is, klopt dat? Zal ik het nog eens uitleggen?” Zo verlaag je voor de patiënt de drempel om erover te praten.’

4. Ga dingen niet voor de patiënt invullen, maar leg de keuze voor: ‘Check bijvoorbeeld bij een patiënt of hij met de voor- of achternaam aangesproken wil worden.’

5. Wees je bewust van dat de patiënt nerveus is: ‘Als verpleegkundige kun je heel geroutineerd je werk doen, terwijl de patiënt misschien al wekenlang tegen de opname heeft opgekeken. Als je je hier alleen al van bewust bent, kan je bejegening al heel anders uitpakken.’

6. Haasten maakt niets uit: ‘Verpleegkundigen hebben het druk, en dan loop je het risico dat je wat gehaast en kortaf over kunt komen tegen cliënten. Ten eerste gaat dat ten koste van jouw werkplezier en het welzijn van de patiënt, en ten tweede: wat het je aan tijd oplevert, is verwaarloosbaar. Ik vergelijk het altijd met rijden op de snelweg: door tien kilometer harder te racen dan de rest, zul je hooguit vier minuten eerder thuis zijn. Dat is de moeite niet. Ook bij patienten niet die hierdoor niet tevredener of geruster zullen zijn. Neem dus de tijd.’

Lees ook: 5 tips om je patiënt zoveel mogelijk uit bed te krijgen >>

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.