Het zorgleefplan is veel verzorgenden een doorn in het oog, omdat je er zo ontzettend veel in moet registeren. V&VN roept verzorgenden ig op kritisch te blijven tegenover elke nieuwe checklist. Anne Marie Vaalburg – adviseur innovatie V&VN en inhoudelijk expert achter zorgleefplan.nl – geeft tips.
1. Stel aan je leidinggevende kritische vragen: ‘”Welk doel dient deze registratie? Hoeveel tijd kost het en wat levert het op? Komen de uitkomsten de cliënt ten goede? Zo ja, wanneer kunnen we de resultaten verwachten?”
2. Wees helder over de haalbaarheid van kwaliteitsverbetering: ‘Sommige registraties zijn nuttig omdat ze laten zien hoe jullie het als team doen: hebben wij een hoog aantal cliënten met decubitus? Maken we veel medicatiefouten? Maar je kunt maar een beperkt aantal onderwerpen tegelijk aanpakken. Registreren met als doel kwaliteitsverbetering op meer dan twee of drie onderwerpen is dus eigenlijk zinloos.’
3. Ken de Richtlijn Verpleegkundige en Verzorgende verslaglegging: ‘Deze richtlijn beschrijft waar jij als verzorgende ig verantwoordelijk voor bent, namelijk voor de registratie die te maken heeft met de directe zorg rondom de cliënt. Registreren of de tilliften gekeurd zijn, kan dus ook door iemand anders worden gedaan. Dan blijft er meer tijd over voor de cliënt.’
4. Bekijk of anderen de registratie kunnen uitvoeren: ‘Misschien kan er een administratieve kracht worden ingezet, in plaats van dat de verzorgende ig hier kostbare tijd in stopt.’
5. Wees betrokken bij het bepalen van onderwerpen voor kwaliteitsverbetering: ‘Neem bijvoorbeeld zitting in de Verpleegkundige en Verzorgende Adviesraad. Daar kun je invloed uitoefenen op de keuze van de onderwerpen en op de inrichting van het registratieproces.’
Kijk voor meer info op www.zorgleefplanwijzer.nl
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account