Bijna zeventig procent van de ‘handen aan het bed’ vindt het werk er de laatste jaren niet leuker op geworden.
Waar in 2005 nog 55% van de artsen en verpleegkundigen aangaf trots te zijn op hun organisatie, blijkt dat nu met bijna tien procent te zijn gedaald. Dit blijkt uit de Gezondheidszorgmonitor 2009, uitgevoerd door onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy.
Kwaliteit
Bijna tweederde (63%) van de groep ondervraagden geeft aan dat hun werkomgeving er sinds de introductie van marktwerking niet efficiënter op is geworden. Zij geven in nog grotere getale (72%) aan dat ook de kwaliteit van zorg hieronder lijdt. Aan de peiling deden 1064 verpleegkundigen (ziekenhuis en thuiszorg) en artsen mee.
Hoekstenen
Het bureau onderzocht ook het imago van de zorgsector bij patiënten. Zij geven de gezondheidszorg nog altijd een voldoende (een 6,5). Met name op het gebied van deskundigheid en kwaliteit van zorg beoordelen patienten de zorg positief. Toch staat deze waardering van de zorg in de breedte onder druk: van een patiëntvriendelijk imago is geen sprake. Júist hoekstenen van de marktwerking, zoals klantgerichtheid en persoonlijke aandacht, scoren slecht. Waar ziekenhuisbezoekers in 2007 nog een ruime 7,5 voor de patiëntvriendelijkheid gaven, beoordelen ze dit onderdeel nu met een zeventje.
Respect
Naast deze kritische waardering van de ziekenhuiszorg in het bijzonder, geeft ook ongeveer één op de drie Nederlanders aan wel eens een onprettige ervaring te hebben gehad in de zorg. Daar blijkt, net als in 2005 en 2006, vooral ‘gebrek aan respect’ en een ‘tekort aan aandacht en tijd’ aan ten grondslag te liggen. Ook lange wachttijden worden vaak genoemd.
Newcom Research & Consultancy
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account