Met het oog op het komende personeelstekort in de thuiszorg zouden meer mensen gebruik moeten maken van zorg op afstand, stelt onderzoeksinstituut Nivel.
‘Zorg op afstand is een antwoord op de toenemende vraag naar zorg en het verwachte tekort aan medewerkers in de thuiszorg’, aldus Nivel. ‘Het weinige gebruik ervan is echt een gemiste kans.’
Zorg op afstand
De website van het Nivel meldt dat het aantal cliënten dat ‘zorg op afstand’ krijgt via een tele- of videoverbinding met de thuiszorgmedewerker in 2008 gelijk bleef in vergelijking met voorgaande jaren. De onderzoekers begrijpen niet waarom thuiszorginstellingen niet méér gebruik maken van deze zorgmethoden. De thuiszorg is op deze manier sneller bereikbaar, zij het zonder fysiek contact. Uit een eerdere peiling kwam naar voren dat cliënten zich daardoor veiliger voelen en verwachten langer thuis te kunnen wonen.
Videocommunicatie
In Nederland bieden ongeveer zorg op afstand aan. Via videocommunicatie onderhouden 765 cliënten contact. Vooral bij patiënten met diabetes, longziekten en hartfalen wordt gebruik gemaakt van telebegeleiding. Zij vullen dagelijks via mobiele telefoon een aantal vragen in over hun ziekte of leefstijl. Bij videocommunicatie kan de cliënt met een druk op de knop een medewerker van de zorgcentrale oproepen en via een beeldscherm aan deze persoon vragen stellen.
Nivel
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account