Het komt steeds vaker voor dat zorgverleners zich niet
correct gedragen. Niet alleen tegen patiënten, maar ook tegen elkaar. De hoge
werkdruk is de oorzaak, zo blijkt uit onderzoek van CNV Publieke
Zaak.
Naast hoge werkdruk zijn ook een gevoel van onveiligheid en een onvoldoende
functionerend management oorzaken van incorrect gedrag.
functionerend management oorzaken van incorrect gedrag.
Aan het onderzoek via
de website van CNV Publieke Zaak hebben 416
zorgverleners meegedaan. Maar liefst 44 procent van die deelnemers geeft
aan wel eens of vaker ongewenst gedrag op de werkvloer meegemaakt te
hebben. Dit varieert van verkeerde bejegening tot onbekwaam handelen en zelfs
fysieke agressie van zorgverleners tegen patiënten of collega’s.
de website van CNV Publieke Zaak hebben 416
zorgverleners meegedaan. Maar liefst 44 procent van die deelnemers geeft
aan wel eens of vaker ongewenst gedrag op de werkvloer meegemaakt te
hebben. Dit varieert van verkeerde bejegening tot onbekwaam handelen en zelfs
fysieke agressie van zorgverleners tegen patiënten of collega’s.
Meldingen
Uit het onderzoek blijkt verder dat
collega’s elkaar over het algemeen wel aanspreken op ongewenst gedrag. Ook wordt
er wel
melding van gemaakt bij een leidinggevende. Opvallende uitkomst is dat met
deze meldingen in de praktijk vaak niets gedaan wordt.
Machtsmisbruik
Uit het onderzoek blijkt dat ook leidinggevenden zich
schuldig maken aan ongewenst gedrag of zelfs machtsmisbruik. Dit maakt het voor
collega’s vaak moeilijker het gedrag aan te kaarten.
Uit het onderzoek blijkt dat ook leidinggevenden zich
schuldig maken aan ongewenst gedrag of zelfs machtsmisbruik. Dit maakt het voor
collega’s vaak moeilijker het gedrag aan te kaarten.
Hoge werkdruk
Het
ongewenst gedrag op de werkvloer is volgens de deelnemers aan het onderzoek een
overduidelijk gevolg van de hoge werkdruk in de zorgsector.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account