MAARSSEN – Thuiszorgmedewerkers werken beter in kleine teams met meer bevoegdheid en verantwoordelijkheid. Dit leidt tot minder bureaucratie en uiteindelijk tot grotere doelmatigheid, meer tevredenheid onder klanten en een hogere kwaliteit van zorg.
Dat blijkt uit onderzoek van drs. M. Almekinders dat hij uitvoerde bij thuiszorgorganisatie Sensire. De thuiszorgorganisatie voert deze werkwijze nu voor alle medewerkers in. Dat betekent dat verpleegkundigen in kleine teams met verzorgenden gaan werken waarbij het hele team de verantwoordelijkheid voor de zorgverlening van een vaste groep klanten deelt.
Overdragen
Volgens Almekinders, die op 26 juni promoveert, is het traditioneel dat veel verschillende mensen bij een cliënt over de vloer komen omdat ze maar voor een paar taken verantwoordelijkheid mogen dragen: ‘Je bent voortdurend aan het overdragen.’
Verantwoordelijkheid team
Het onderzoek startte in 2001 onder thuiszorgmedewerkers van Sensire in Groenlo en Neede. De promovendus deelde hen op in teams van verzorgenden en één verpleegkundige. De verantwoordelijkheid voor een cliënt ligt bij het team. Almekinders: ‘Wil een cliënt ’s avonds geholpen worden, dan beslis je dat als team. Wil je vrije dagen of op vakantie, dan overleg je dat ook samen’, aldus Almekinders.
Regisseur
Zowel cliënten als thuiszorgmedewerkers vonden dit prettiger dan de oude werkwijze. Volgens het onderzoek verbeterden doelmatigheid en kwaliteit van het werk, en de waardering door klanten dan ook ‘significant’. ‘De rol van verpleegkundigen is denk ik interessanter geworden’, aldus Almekinders. ‘Zij zijn nu de regisseur van zorg in een team. Ze coachen en begeleiden ook in plaats van dat ze zich slechts focussen op het uitvoeren van uitvoerende handelingen.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account