UTRECHT – Pharos, kenniscentrum vluchtelingen en gezondheid, stuurt deze maand alle zorginstellingen een brochure over de inzet van tolken in de gezondheidszorg. De brochure biedt zorgverleners normen voor het inschakelen van een tolk.
In de zorg en maatschappelijke opvang is het noodzakelijk dat zorgverleners
en cliënten elkaar goed begrijpen. Om dit mogelijk te maken moet er soms een
tolk worden ingeschakeld. Zorgverleners moeten zich echter houden aan veldnormen
wanneer zij met een tolk werken. Zo is er de norm om met officiële tolken van
het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVCN) te werken. Ook is het inzetten van
een tolk beter dan familieleden of kinderen laten tolken. Meestal wordt niet
alles correct vertaald en zijn er problemen in verband met privacy.
De veldnormen voor tolken zijn opgesteld door
een werkgroep op advies van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, onder leiding
van Pharos. De werkgroep bestaat verder uit zorginstellingen en
koepelorganisaties, zoals GGD Nederland, GGZ Nederland en de Landelijke
Huisartsen Vereniging (LHV).
De brochure is binnenkort te downloaden via de
site van Pharos, kenniscentrum vluchtelingen en gezondheid in Utrecht.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account