Studenten verpleegkunde aan de Hogeschool in Mechelen kunnen vanaf nu het keuzevak ‘Seksuele gezondheid’ kiezen.
Met patiënten over seks praten is niet altijd vanzelfsprekend voor verpleegkundigen. Om toekomstige Vlaamse verpleegkundigen meer tools te geven hoe ze om moeten gaan met seksvragen van patiënten, is er een nieuwe lesmodule ontwikkeld op de opleiding. De Thomas More-Hogeschool in Mechelen wil hiermee het belang van deze thematiek benadrukken en voortrekker zijn door seksuele gezondheid een structurele plaats te geven in de opleiding. De school ontwikkelde deze module in samenwerking met het Vlaamse expertisecentrum Sensoa.
Lessen
Goed leren adviseren over seksuele gezondheidskwesties en patiënten begeleiden bij ziektebeelden met seksuele implicaties veronderstelt niet alleen kennis van zaken, maar ook vaardigheden als kunnen luisteren, gepast reageren, adequaat doorverwijzen en het overwinnen van schroom. Vorig jaar volgden al 26 studenten de lessen en ook in de komende jaren biedt de hogeschool de module aan. Het is de bedoeling dat het lessenpakket een vast opleidingsonderdeel wordt in de bachelor Verpleegkunde en kadert in de totaalbenadering van de patiënten. De studenten krijgen onder andere les over seks en seksualiteit, seksuele ontwikkeling, soa, hiv en veilig vrijen, gender, wet en rechten, ziekte en seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Verpleegkundige basiskennis bijbrengen
‘Het is niet de bedoeling om van verpleegkundigen seksuologen te maken’, zegt projectverantwoordelijke Carl Vanspauwen. ‘Wel om onze studenten de nodige basiskennis en de nodige vaardigheden bij te brengen om de vragen, zorgen en wensen van hun patiënten correct in te schatten en er open en respectvol over te leren praten.’ In Nederland is het praten over seksuele behoeftes van de patiënt nog een taboe voor verpleegkundigen, blijkt uit een recente peiling door Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN).
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account