In vergelijking met ruim 9.500 cliënten van 307 andere thuiszorgorganisaties ervaren de cliënten van Buurtzorg de kwaliteit van zorg als bovengemiddeld op tien van de veertien kwaliteitsindicatoren voor de thuiszorg, zo heeft het Nivel gemeten. Met een 8,5 heeft Buurtzorg het hoogste rapportcijfer van alle organisaties.
Uit het onderzoek van het Nivel blijkt dat de ervaringen van Buurtzorgcliënten met ‘het zorgplan’, ‘de aandacht voor dagbesteding en participatie’, ‘de zelfstandigheid van de cliënt’ en ‘het mentaal welbevinden van de cliënt’ op het landelijk gemiddelde ligt (3 sterren). Op de overige tien indicatoren scoort Buurtzorg beter dan het landelijk gemiddelde. Vier sterren zijn er voor: ‘inspraak en overleg’, ‘bejegening’, ‘informatie’, ‘lichamelijke verzorging’, ‘veiligheid woon-leefomgeving’, ‘betrouwbaarheid zorgverleners’ en ‘samenhang in zorg’. Uitschieters met vijf sterren zijn: ‘telefonische bereikbaarheid’, ‘professionaliteit en veiligheid’ en ‘beschikbaarheid van personeel’.
Afwijkende populatie
Het Nivel concludeerde in 2008 in het rapport ‘Buurtzorg: nieuw en toch vertrouwd’ al dat Buurtzorgcliënten positief waren over de kwaliteit van zorg. Toen kon de vergelijking met andere thuiszorgorganisaties nog niet worden gemaakt. Bovendien konden de onderzoekers op voorhand niet uitsluiten dat eventuele verschillen in cliëntoordelen door een verschil in cliëntpopulatie veroorzaakt werden. Nu heeft het Nivel deze beide aspecten aanvullend onderzocht en erover gerapporteerd in ‘Ervaringen van Buurtzorgcliënten in landelijk perspectief’.
Het blijkt dat Buurtzorg inderdaad een andere populatie bedient dan andere thuiszorgorganisaties. Buurtzorgcliënten zijn relatief goed opgeleid, hebben minder lang thuiszorg nodig en vinden zichzelf minder gezond. Verder zijn lichamelijke beperkingen en handicaps voor hen minder vaak een aanleiding voor thuiszorg, maar ontvangen zij vaker verpleging. Dit duidt erop dat Buurtzorg wellicht meer palliatieve of complexe cliënten heeft. Voor deze verschillen in populatie is gecorrigeerd volgens de methode van het Centrum Klantervaring Zorg.
Omdat Buurtzorg zo hoog scoort bij cliënten, beveelt het Nivel aan nader onderzoek te doen naar de onderliggende mechanismen die de organisatie tot zo’n succes maken.
Netwerkorganisatie
Buurtzorg is een snel groeiende, landelijke netwerkorganisatie in de thuiszorg, opgericht als reactie op schaalvergroting en de zogenoemde stopwatchzorg. De netwerkorganisatie bestaat uit zelfsturende kleine teams van tien tot vijftien (wijk)verpleegkundigen en ziekenverzorgenden. De teams werken verspreid over het hele land en leveren thuiszorg aan zelfstandig wonende cliënten in een bepaalde wijk. Belangrijke kenmerken van Buurtzorg zijn de nauwe samenwerking met de huisartsen uit de buurt en het feit dat de zorg aan de patiënt zoveel mogelijk door een vaste (wijk)verpleegkundige of ziekenverzorgende wordt gegeven. Buurtzorgmedewerkers richten zelf hun werkruimte in, regelen hun werkrooster, bepalen welke bijscholingen zij nodig hebben, initiëren zelf contacten en overleggen met andere zorgverleners. Het centrale kantoor in Almelo en regionaal werkende coaches ondersteunen de teams daarbij.
Zie ook de rapporten van het Nivel:
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account