Angstaanjagende waarschuwingen op pakjes sigaretten werken niet en kunnen zelfs een averechts effect hebben.
Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit Maastricht in een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Health Psychology Review.
Self efficacy
Teksten als ‘Roken is dodelijk’ of foto’s van zwartgeblakerde longen kunnen zelfs het tegenovergestelde effect hebben, waarschuwt onderzoeker Gjalt-Jorn Peters: ‘Mensen die er niet van overtuigd zijn dat ze kunnen stoppen met roken, kunnen wanneer ze bang gemaakt worden in de defensie schieten en daardoor meer gaan roken. De onderzoekers wijzen op het belang van ‘self efficacy’ voor het succes van voorlichting met een bangmakende boodschap. Ze analyseerden de resultaten van 13 studies naar de effectiviteit van dit soort voorlichting. Hieruit komt naar voren dat het opwekken van angst alleen werkt wanneer het voor de ontvangers ook duidelijk is wat zij kunnen doen om het gevaar af te wenden en wanneer zij zichzelf hiertoe in staat achten.
bron: ANP
door: redactie TvZ – Esther van Heeswijk
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account