Ondanks dat je cliënt dementie heeft, kan hij zeker iets bijleren. Bijvoorbeeld lopen met een rollator, de weg leren kennen, of de namen van verzorgenden onthouden.
Dit zegt Ruud Dirkse, auteur van het boek ‘(Op)nieuw geleerd, oud gedaan’, in het nieuwste nummer van Tijdschrift voor Verzorgenden. Bij het lerend vermogen is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen ‘bewust leren’ en ‘onbewust leren’. Het onbewuste leren – ook wel ‘automatisch leren’ genoemd – blijft bij mensen met dementie het langst functioneren. Met deze tips kun je een dementerende iets bijleren.
1. Herhaling en ‘inslijpen’ zijn van groot belang. Wil je iemand bijvoorbeeld weer koffie leren zetten, zet dan geen potten tegelijk, maar één kopje, en maak samen alle bewegingen en voer samen alle handelingen uit.
2. Voeg bewust positieve emoties toe aan essentiële gebeurtenissen of locaties. Echt langdurig en intensief lachen kan zo’n emotie zijn.
3. Maak gebruik van nog aanwezige associaties. Sommige dementerenden drinken bijvoorbeeld opeens beter wanneer je er ‘Proost!’ bij zegt.
4. Maak gebruik van alle zintuigen: voelen, zien, horen, ruiken, proeven… De geur van verse broodjes zal bijvoorbeeld meer effect hebben dan zeggen ‘zullen we gaan eten’.
5. Beloon goed gedrag en ‘straf’ slecht gedrag af. Wanneer een dementerende bijvoorbeeld aandacht vraagt door tweehonderd keer per dag te vragen of hij mag plassen, wordt dit (onbewust) beloond wanneer je antwoordt: ‘Ik kom zo bij u.’ Je kunt deze negatieve manier van aandacht vragen beter ‘afstraffen’ door het simpelweg te negeren. Het is wel belangrijk dat álle verzorgenden dit volhouden.
Klik hier voor een abonnement op Tijdschrift voor Verzorgenden
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account