Het studentenplatform van de KNMG pleit voor een optimale samenwerking tussen nurse practitioners (np’s), physician assistants (pa’s) en co-assistenten. De geneeskundestudenten vrezen anders dat er niet genoeg leermomenten blijven bestaan voor de co-assistenten, aldus de website van de KNMG.
De KNMG refereert aan een artikel in het vakblad Medisch Contact ‘Kapers op de
kust?’, dat afgelopen vrijdag is verschenen. Het artikel beschrijft de
meningen over de mogelijkheden en de knelpunten in samenwerking met de nieuwe
professionals in de zorg: de nurse practitioners (np’s) en de physician
assistants (pa’s).
kust?’, dat afgelopen vrijdag is verschenen. Het artikel beschrijft de
meningen over de mogelijkheden en de knelpunten in samenwerking met de nieuwe
professionals in de zorg: de nurse practitioners (np’s) en de physician
assistants (pa’s).
Overlap
De introductie van deze professionals zorgt
voor nieuwe verhoudingen, omdat de taken van np’s en pa’s overlappingen en/of
raakvlakken vertonen met die van de co-assistenten. De KNMG noemt als
voorbeelden: ‘het afnemen van anamneses, uitvoeren van lichamelijk onderzoek,
een differentiaaldiagnose en behandelplan opstellen en het voorlichten van de
patiënt.’
De introductie van deze professionals zorgt
voor nieuwe verhoudingen, omdat de taken van np’s en pa’s overlappingen en/of
raakvlakken vertonen met die van de co-assistenten. De KNMG noemt als
voorbeelden: ‘het afnemen van anamneses, uitvoeren van lichamelijk onderzoek,
een differentiaaldiagnose en behandelplan opstellen en het voorlichten van de
patiënt.’
Vastleggen en bewaken
Uit
een enquête onder de KNMG-studentenleden blijkt dat 38 procent van de
studenten en 48 procent van de co-assistenten met ervaring in samenwerking met
np’s en pa’s, bang is voor een verlies van leermomenten. Daarom raadt het
KNMG-studentenplatform de Centrale Opleidingscommissies (COC) van de
opleidingsziekenhuizen aan het aantal leermomenten voor co-assistenten vast te
leggen en te bewaken.
Uit
een enquête onder de KNMG-studentenleden blijkt dat 38 procent van de
studenten en 48 procent van de co-assistenten met ervaring in samenwerking met
np’s en pa’s, bang is voor een verlies van leermomenten. Daarom raadt het
KNMG-studentenplatform de Centrale Opleidingscommissies (COC) van de
opleidingsziekenhuizen aan het aantal leermomenten voor co-assistenten vast te
leggen en te bewaken.
Geen hinder van elkaar
‘Om voldoende leermomenten
te garanderen, maar tegelijkertijd optimaal gebruik te maken van de
mogelijkheden die de introductie van de beroepsbeoefenaren biedt, is een
nauwkeurige analyse van rollen en taken van beide groepen gewenst. Hierbij dient
het streven naar complementariteit centraal te staan. Belangrijk is dat np’s en
pa’s en co-assistenten elkaar niet hinderen bij de uitvoering van hun taken en
het aanleren daarvan’, schrijft de KNMG.
‘Om voldoende leermomenten
te garanderen, maar tegelijkertijd optimaal gebruik te maken van de
mogelijkheden die de introductie van de beroepsbeoefenaren biedt, is een
nauwkeurige analyse van rollen en taken van beide groepen gewenst. Hierbij dient
het streven naar complementariteit centraal te staan. Belangrijk is dat np’s en
pa’s en co-assistenten elkaar niet hinderen bij de uitvoering van hun taken en
het aanleren daarvan’, schrijft de KNMG.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account