Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Campagne voor meer hbo-v'ers in ouderenzorg

De campagne ‘HBO-V in de ouderenzorg - Daar zit meer achter’ van V&VN en ActiZ wordt ook in het schooljaar 2016-2017 voortgezet.
ANP-1000_41930663.jpg
Foto: ANP

V&VN vindt het belangrijk dat studenten en docenten hbo-verpleegkunde een goed beeld hebben van het werken in de ouderenzorg, stelt zij op haar website. Dit is nodig in verband met de grote tekorten aan hbo-verpleegkundigen in de verpleeghuiszorg en de thuiszorg en het beperkte beeld dat bestaat over dit werkveld. Hierdoor kiezen maar weinig hbo-verpleegkundigen voor het werk in de wijk of in de verpleeghuiszorg.

Docenten niet goed voorbereid 

Ook de aansluiting van opleiding en praktijk kan beter. Betere informatievoorziening draagt hier aan bij. Een van de student-ambassadeurs van de campagne: 'Ik vind de opleiding slecht aansluiten bij de dagelijkse praktijk. Docenten zijn niet goed voorbereid op de transitie van de zorg. Een voorbeeld hiervan is dat veel casussen die worden gebruikt voor toetsing verouderd zijn of gericht zijn op patiënten in het ziekenhuis.'

Lees hier de gastblog van student-ambassadeur Marjolein, naar aanleiding van de 'zwarte lijst' verpleeghuizen: 'Waar zijn de positieve berichten over de zorg?' >>

 Uit onderzoek blijkt dat hbo-verpleegkundigen denken dat de ouderenzorg saai is en alleen bestaat uit basiszorg. Hierdoor kiezen maar weinig hbo-verpleegkundigen voor het werk in de wijk of in de verpleeghuiszorg. Met de campagne ‘HBO-V in de ouderenzorg – Daar zit meer achter’ wordt gewerkt aan een beter en reëler beeld van het werken in de ouderenzorg, zowel in de verpleeghuiszorg als in de wijkverpleging.

Positieve resultaten

Uit de voorlopige resultaten van een eerste meting lijkt de campagne een positief effect te hebben. Docenten (van de 14 deelnemende hogescholen) zijn positief over de campagne: 

46 procent geeft aan een meer volledig en actueel beeld van de ouderenzorg te hebben gekregen en door de campagne positiever te zijn geworden over werken in de ouderenzorg.

59 procent geeft aan door de campagne te zijn ondersteund om een goed beeld van de ouderenzorg aan hun studenten te schetsen.

65 procent zegt de materialen van de campagne nog niet te hebben gebruikt in hun les, maar liefst 78 procent geeft aan dat komend schooljaar wel te gaan doen.

Ook studenten zijn positief over de campagne:

51 procent van de studenten kent de campagne

38 procent van de respondenten zegt door de campagne een meer volledig beeld en een positiever beeld te hebben gekregen van werken in de ouderenzorg. Studenten kunnen ondermeer een interactief spel op de website van 'Daar zit meer achter' doen, om te zien of ze de situatie bij een cliënt goed kunnen overzien. 

Rhijja Jansen

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • Henriette

    Een campagne is pas succesvol als de beoogde doelstellingen worden gehaald,dus dat er meer Hbo-V'"s daadwerkelijk in de ouderenzorg gaan werken. Dat is toch het uiteindelijke doel van de campagne.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden