Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Test: hoe irritant ben je zelf?

Volgens onderzoek is het belangrijk dat verpleegkundigen de-escalerend kunnen optreden tegen agressie. Daarom is het van essentieel belang dat je inziet dat (ook) je eigen houding en manier van communiceren kan leiden tot agressie. Want vreemd genoeg blijken we deze reacties vaak zelf uit te lokken. Hoe irritant ben jij? Doe de test!
Test: hoe irritant ben je zelf?

1. Je hoort een patiënt zuchten dat zijn koffie te koud is. Wat doe je?

a. Je doet alsof je het niet hoort.
b. Je zegt dat je het vervelend voor hem vindt.
c. Je zegt dat je die opmerking al vaak hebt gehoord, maar dat je er helaas niks aan kunt veranderen.

2. Vind jij het nodig om je patiënt alle medische handelingen te verklaren en uit te leggen waarom je ze doet?

a. Natuurlijk niet, daar heb je helemaal geen tijd voor.
b. Dat doe je altijd, want voor die patiënt is het een nieuwe en onbekende ervaring.
c. Je zegt steeds dat je nu bijvoorbeeld bloed gaat afnemen, zo weet hij waar hij aan toe is.

3. Een patiënt wil erg graag even buiten gaan wandelen, maar dat mag niet van de arts. Hoe reageer je op zijn vraag?

a. Je zegt dat het moeilijk wordt, want dat het eigenlijk niet mag van de arts.
b. Je zegt dat je het jammer vindt, maar dat het helaas onmogelijk is.
c. Je zegt dat het niet kan en legt hem haarfijn uit waarom dat zo is, van wie het niet mag, en wanneer het wel weer zal kunnen.

4. Een patiënt is boos en beweert dat er niets in orde is aan de zorg die hij krijgt. Er is geen aanwijsbare reden voor zijn irritatie. Wat antwoord jij?

a. Je vraagt hem om te kalmeren en rustig te gaan zitten.
b. Je zegt dat hij duidelijk erg boos is, en vraagt waarom dat precies zo is.
c. Je begrijpt hem, hij is nerveus en je voelt met hem mee. Je laat hem even doorrazen, zodat zijn hart gelucht is.

5. Na een conflict zit een patiënt te mokken in bed. Hoe reageer je?

a. Hij is nu stil, je laat hem met rust. Wie weet begint hij anders weer te razen.
b. Je vraagt of het conflict voor hem op een goede manier is afgehandeld.
c. Je probeert hem af te leiden, vraagt of je hem misschien een kopje koffie kunt brengen.

Bekijk hier de uitslag.

In de opleiding verpleegkunde moet meer aandacht worden besteed aan het voorkomen, de-escaleren en afhandelen van agressie-incidenten op de werkvloer. Daarbij zou meer gebruik gemaakt moeten worden van input vanuit de praktijk. Lees meer over het onderzoek>>>

Nienke Berends

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden