Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Stagebegeleiding

Volgens mijn collega doen we het allemaal verkeerd. Althans, de meesten. Begeleiden. Volgens haar weten vers gediplomeerde leerlingen van toeten noch blaasspoelen.
Stagebegeleiding

‘Ja, infusen bereiden, aanhangen en controleren kunnen ze als de beste,’ zegt mijn collega. Maar als ze vraagt waarvoor een vochtbalans dient of hoe je decubitus op een hak moet behandelen, schijnt ze de meest schrikbarende antwoorden te ontvangen.


Het meest gehoorde antwoord is: ‘Jij bent de eerste die zoveel doorvraagt.’ Wat op zich al enigszins beangstigend is. Maar na weken stagelopen op onze longafdeling weten stagiaires het antwoord niet op de vraag: Wat is een pneumonie?


Ja, een longontsteking. ‘Maar stel je nou die longen eens voor als een boom op de kop,’ zegt mijn collega. ‘Wat gebeurt er dan bij een longontsteking met de blaadjes en takken?’ En dan blijft het stil.
En nee, het ligt niet aan stagiaires. Die willen en slurpen onze informatie op.

Het ligt aan de gediplomeerden. Volgens mijn collega kunnen verpleegkundigen niet doorvragen. Leerlingen leren alles over medicijnen, onderzoeken en behandelingen, maar gaan voorbij aan de basis.
‘En daarin ligt een heel belangrijke rol voor ons,’ vindt mijn collega. En ik geef haar gelijk.


Vertel eens, gediplomeerde collega’s: Wat hoor je bij het bloeddrukmeten? Wat zegt de onderdruk over iemands gesteldheid? Hoe meet een saturatiemeter het zuurstofgehalte met een lampje en een vingertop? Kun jij je leerlingen uitleggen waar RR voor staat in bloeddruk?

12 reacties

  • no-profile-image

    Fransje

    Jeetje, wat zijn jullie allemaal negatief, ik moet zelf binnenkort als laatste jaars leerling ook een leerling gaan begeleiden..maar de moed zakt mij al in de schoenen als ik dit zo lees......

  • no-profile-image

    Brigitte

    Ik ben 4de jaars verpleegkundige, en ik vindt de hele opleiding niets. Er wordt niet getoetst op je kennis van anatomie enz. en inderdaad handelingen worden zo afgetekend. Ik ben een leerling die wel begrippen opzoekt, maar ik weet nog lang niet genoeg. zelfstandig leren is goed, je krijgt de ruimte maar dat betekend niet dat er niet streng naar je moet worden gekeken. Het feit dat ik meer dan de helft van mijn klasgenootjes niet aan mijn bed zou willen hebben zegt genoeg. Daarnaast is het zo dat een begeleidster je kan maken en je kan breken, er moet meer gecoacht worden in het verpleegkundig beroep, zo zou iederen over zijn handelen beter nadenken.

  • no-profile-image

    Patty

    Goede middag, Ik ben het er ook mee eens dat het van beide kanten komt, in mijn geval schonk mijn werkbegeleidster weinig aandacht aan puntjes aftekenen, en van de praktijk deden er ook niks aan, ik ben er echt van in een dip geraakt en ben gestopt begin leerjaar 3(deed de VIG opleiding) ik heb zo weinig geleerd, heb mezelf extra opdrachten gegeven, maar dit maakte voor hun niks uit, ik werk nu op kantoor, vind het helemaal niks en heb morgen een sollicitatiegesprek bij een verpleeghuis, het eerste wat ik wil weten is hoe de begeleiding is! Groetjes Patty





  • no-profile-image

    lisette

    ik denk dat leren het meest effectief word bij een juiste driehoeksverband: school, begeleider en en leerling. Toen ik zelf leerling was merkte ik dat begeleiders vaak gemakkelijk aftekenen. Als leerling stimuleert dit niet echt om alles uit een opdracht te halen. Wat ik zelf belangrijk vind is dat je alles kan verantwoorden waarom je iets doet. Net zoals medicijnen delen en bloeddruk meten. Iedere gek die je van de straat plukt kan je dit leren in 15 minuten maar verantwoorden waar de medicijnen voor zijn, waarom je bij een lage bloeddruk bepaalde medicatie niet kan geven is veel belangrijker.





  • no-profile-image

    Noortje Sprengers

    Onze afdeling is kritisch, en staat zo ook bekend op de hogeschool hier in Eindhoven. Ja, nu ik zelf leerling ben ondervind ik dat inderdaad. Maar er staat tegenover dat ik wel heel veel dingen leer en hoor te weten: wat doet coffeïne nou precies en hoe leer je kritisch naar dingen kijken? Soms denk ik ook wel eens pfff, maar altijd denk ik erachteraan: daar wordt ík een betere kinderverpleegkundige van...





  • no-profile-image

    Odette

    Volgensmij ligt het zowel aan de begeleider, als de leerling. Leerlingen begeleiden moet men ook kunnen, dat valt niet altijd mee. Ook de houding van de leerling heeft hier invloed op. Maar bepaalde zaken kun je niet op school leren/oefenen en zal in de praktijk geleerd moeten worden. Maar wat let een begeleider om een extra opdracht mee te geven aan zijn/haar leerling? Tevens is het maken of breken van de leerling een belangrijk punt. Als een begeleider een leerling niet mag/niet ziet zitten, moet hij ook professioneel genoeg zijn om eventueel de begeleiding over te dragen om op die manier te kijken of het aan de leerling ligt, of de eigen houding. Toen ik leerling was werd mij al gezegd, je kunt doen wat je wilt we laten je toch zakken. En inderdaad, na 2 maanden lieten ze me zakken. Maar, ik heb als leerling contact gezocht met de vertrouwenspersoon en heb klacht ingediend bij de klachtencommissie en mijn gelijk gehaald. De klachtencommissie was blij dat ik als leerling klacht in durfde te dienen, want dat gebeurt zelden en hierdoor lopen zaken al jaren op bepaalde wijze, zonder dat dit eens goed onder de loep wordt genomen.





  • no-profile-image

    elise

    Hoi Sandra, Ik ben het merendeels eens met je collega. Maar ook wat Leana zegt de leerlingen denken soms ook te makkelijk over bepaalde dingen, zo van als ik maar bijv. medicijnen uit kan zetten is het goed, maar dat het veel belangrijker is om te weten waarvoor iemand die medicijnen krijgt dat snappen ze lang niet allemaal. Wat ik zelf ook mee maakte in mijn stage was het volgende: We hadden een terminale patient op de afdeling en die moest wisselligging. Er werd op de afdeling rond geroepen dat we aan de koffie moesten. Die terminale patient riep dringend om een verpleegster, dus ik als stagiaire dacht behulpzaam te zijn en ging naar haar toe. Gaf haar wisselligging en ging terug naar de koffiekamer. Voor de deur van de koffiekamer kreeg ik dus danig op mijn kop van mijn stagebegeleidster die mij even melde dat die mevr maar een zeurpiet was en als het koffietijd was je dan geen patient moet gaan helpen. Nou je begrijpt wel ik stond perplex en vroeg me toen en nu nog steeds af waar gaan we heen moeten we iedereen aan zijn/haar lot over laten en dan zeker in de terminale fase? Help mensen waar je nog kunt, ze leven nog maar kort.





  • no-profile-image

    jannie

    Ik ben zelf werkzaam als leerlingen begeleidster en doe zelf een opleiding waarbij ik ook stage moet lopen. Van mijn afdelingscollega's en mijn klasgenoten hoor ik regelmatig dat een begeleider en leerling kan bewonderen of afbreken, wat te maken heeft met het feit of je elkaar wel of niet mag. Ook gaat het vaak over misverstanden in de feedback naar de leerlingen toe waarbij de collega's niet op 1 lijn staan over de beoordeling van de leerling. Er is dan geen goed overleg binnen het team hoe een leerling functioneerd. Het ligt niet altijd aan de leerling, ook begeleiden is een vak op zich. Iedere leerling heeft zijn eigen aanpak en respect hebben voor elkaar is erg belangrijk. Afbreken is gemakkelijker dan iemand iets leren. Elkaar eerlijk aanspreken op elkaars gedrag en een juiste rustige begeleiding kan zelfstandigheid vergroten en deskundigheid bevorderen. Op school leer bepaalde handelingen die je op de werkvloer moet uitvoeren maar het werken met mensen moet op de werkvloer geleerd worden. Dat kun je niet leren op school, het is dus de wisselwerking theorie / praktijk en dat kan alleen goed gaan met veel overleg tussen leerling en begeleider...gr jannie





  • no-profile-image

    ellen

    herkenbaar?





  • no-profile-image

    ellen

    Ik denk dat het niet enkel de 'schuld' van de gediplomeerden is. Die zijn tenslotte net zo opgeleid als dat zij de leerlingen opleiden. Het is denk ik een goed idee om infomatie welke nodig is om niet alleen het symptoom te begrijpen maar ook het waarom bereikbaar te maken.Verpleegkundigen zouden massaal op nascholing kunnen en net als artsen verplichte accreditatiepunten moeten halen om hun BIG registratie te handhaven. Dan zal het verpleegkundig handelen niet alleen handelen zijn maar daadwerkelijk leveren van een goede kwalitatieve zorg. En dan zijn de verpleegkundigen ook in staat om gedegen kennis door te geven aan hun leerlingen!





  • no-profile-image

    m.weimer

    Er is ook een groot gemis aan basiskennis onder leerlingen. In de huidige opleiding wordt van leerlingen verwacht dat zij zichzelf verdiepen in de anatomie/fysiologie/pathologie. Deze kennis wordt niet eens getoetst. Wel het maken van verpleegplannen e.d. Indien de werkbegeleider niet van de leerling eist dat hij/zij beschikt over elementaire vakkennis maar gewoon alle handelingen aftekent levert dit gediplomeerden die niet weten waar ze mee bezig zijn; niet zelf nadenken maar doen wat de dokter of de apotheek zegt. Zijn we lekker terug bij af met onze verpleegkundige beroepsemancipatie. Teken dus niet zomaar leerdoelen af; toets de kennis van leerlingen ook al vinden ze je dan een veeleisende begeleider, je komt wel op voor je vak en je patiënten.





  • no-profile-image

    Leana

    Hoi Sandra, Ik ben het voor een groot deel eens met je collega, al ligt er ook een stuk bij de school en leerling. Ik heb vaak mee gemaakt dat als ik aan een leerling vraag waarom je bepaalde medicijnen aan een patient geeft ze op het doosje kijken en zeggen " oh het is voor de bloeddruk". Dat is de voorgedrukte text van de apotheek, en vaak heeft een middel een andere reden dan dat er op dat doosje staat. Leerlingen kijken je dan heel raar aan als ik aangeef dat ik het belangrijk vind dat ze dat weten. Vaak genoeg krijg je te horen "oh maar dat hoefde ik niet te weten van mijn vorige begeleider" of "dat is geen opdracht van school die ik heb gekregen. Ik moet gewoon de pillen uitzetten". Dan verbaas ik me echt enorm! Leerlingen zetten met het grootste gemak Ascal en Asperine uit als dit allebei op het lijstje staat of de patient er om vraagt omdat hij dit bij hoofdpijn gebruikt. Ook betrap ik tot mijn grote schrik collega's op een vorm van luiigheid. Ze roepen " weet iemand wat een femur fractuur is" maar zoeken het niet even in het woordenboek op als niemand reageerd. Vind je het dan gek dat een leerling dat ook niet doet? Groetjes, Leana





Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden