Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Lastige patiënten

Ik ben bezig met een artikel over verpleegkundige patiënten en wat blijkt: patiënten ervaren zorg anders dan de verlenende plegen. Een onderzoek of nachtkastje wordt heel anders beleefd door een patiënt, dan door de broeder of zuster aan het bed.

Patiënten blijken af en toe verpleegkundigen te zijn. Of dokters zelfs. Ik moest eens een ziekenhuisdirecteur-patiënt van de spoedeisende hulp in mijn afdelingsarmen sluiten. Verwarrend.
Patiënten zijn een stuk eenvoudiger als ze gewoon patiënt zijn. Maar gewone patiënten bestaan natuurlijk niet. Iedere patiënt is eveneens slager of moeder, alcoholist of bekende Nederlander. Iedere patiënt heeft zo zijn verhaal.

Ons werk wordt ingewikkelder door alle extra uitdagingen die de persoon achter of in de patiënt ons brengt. Want is een zuster een vervelende patiënt? Of gewoon extra op haar hoede, omdat ze weet wat er mis kan gaan? En kan je het haar kwalijk nemen? Nee toch? En hoe zit dat dan met dezelfde eigengereidheid bij een niet-verpleegkundige patiënt? Ben je lastiger als je mondig bent, zonder dat je een verpleegkundige achtergrond hebt?

Kortom, vervelende patiënten bestaan niet. Maar wat moet je ondernemen, als je er toch één op je afdeling hebt?

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • no-profile-image

    Ellen

    Vervelende patienten bestaan dus wél, gewoon omdat er mensen zijn die om de één of andere reden altijd vervelend doén. Maar een verpleegkundige als patient hoeft niet vervelend te zijn. Ik denk dat de collega die mij zou moeten verplegen, het wel eens vervelend zou kúnnen vinden, omdat ik andere vragen stel of anders reageer óf omdat de verpleegkundige lange tenen heeft. Dus ik kies ervoor om gewoon als "normaal mens" :-) het ziekenhuis in te gaan. Die stress ontwijk ik bewust. En dat functioneert uitstekend totdat ik herkend wordt door een collega natuurlijk.
    Patienten zijn tegenwoordig mondiger en dat betekent, dat er eerder vragen komen. Alles staat of valt met een goede communicatie, of de patient nu mondig, verpleegkundige of arts is.Wie professioneel zijn/haar werk doet en oog heeft voor de patient wie of wat hij of zij ook is, kan met vreugde werken en er zijn op het juiste niveau

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden