Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Competentiegericht onderwijs

Over twee weken beginnen mijn lessen weer: colleges, praktijklessen (skillslab) en coachinglessen. Een halfjaar school gevolgd door een stage. Ik heb er veel zin in.

Op mijn school maken wij gebruik van competentiegericht onderwijs. Een methode waarbij zelfstandigheid en samenwerking vereist is. Zo beginnen wij altijd maandag met een coachingsles. In deze les bekijken wij als klas wat er de komende week gedaan moet worden (oriënteren). Onze coach (mentor) legt dan uit wat we moeten maken de komende week. En geeft adviezen over welk boek en/of sites we eventueel kunnen gebruiken.

Vervolgens gaan we dan in subgroepen plannen. We bekijken hoeveel opdrachten we moeten maken en hoe we dit gaan aanpakken. Gaan we de opdrachten samen of individueel maken? Als we ze samen maken, dan spreken we gelijk de dagen af waarop we kunnen samenzitten. Maken wij de opdrachten individueel dan plan jij voor jezelf. Wel spreken we dan af dat wij bijvoorbeeld voor donderdag de opdrachten af hebben.

En vrijdag bespreken we onze gemaakte opdrachten met onze coach/mentor. We reflecteren dan op ons eigen werk en de samenwerking. We stellen ons dan de vraag: ‘hoe is de samenwerking gegaan?’ of ‘zijn er nog moeilijke opdrachten geweest’?.

Aan de ene kant vind ik dit een goede methode want je leert goed samenwerken. Maar aan de andere kant denk ik dat we te veel verantwoordelijkheid krijgen. En waarom ik dat vind leg ik volgende week uit! 

Gerelateerde tags

15 reacties

  • no-profile-image

    Ronald

    Hallo,

    Ben zelf student niv. 4 deeltijd. Vindt het CGO ook helemaal niets. We kregen 4 mappen waar je zelf alles maar bij elkaar moet zoeken. Over feedback en beoordeling in de praktijk wordt erg vaag gedaan: "Het is maar hoe men het in de praktijk wilt" werd gezegd. Ik wil verdorie weten wat ik moet doen, hoe en wanneer en dan het lieft in 1 pakketje, zodat het "bijelkaarzoeken" achterwege kan blijven. Ik doe de BBl (1 dag in de week school) en werk daarbij full-time. Ben nu bijna 15 weken bezig en nu begint alles een beetje te dagen. Mischien een leuk systeem voor BOL-ers die vaak op school zijn maar niet voor "oudgedienden" die wat verder willen. Ben zelf een oud HBO student en vind dat deze methode voor MBO'ers teveel zelfstandigheid en onduidelijkheid met zich mee brengt, dit hoort zo niet op dit niveau.
    Verder vind ik het bezopen wat de overheid wilt mbt Nederlands, Engels en Rekenen. Wij moeten bv. leren hoe de grootte van een olievlek op zee uit te rekenen ed! Laat staan hoeveel tijd er nodig is voor nederlands. Tot nu toe besteed ik meer tijd aan bijvakken dan aan de essentie! Nee, ben er niet kapot van..

  • no-profile-image

    Roytje

    Ik vind het competentie gericht onderwijs belachelijk. Ik doe nou een niveau 4 opleiding verpleegkundige, en ik vind dat je gewoon HELEMAAL niks leert qua kennis. De leraren snappen het maar half, en je moet maar geluk hebben om je stage opdrachten optijd af te kunnen krijgen in een krappe tijd van stages. Wat leer je nou op het MBO!!!!!!

  • no-profile-image

    VIG

    Ik had op een andere artikel al het een en ander beschreven over het competentie gericht leren. Dit komt in grote lijnen overeen met wat de opleidingsfunctionaris heeft beschreven.
    Mijn inziens worden leerlingen teveel los gelaten, op vraag word onderwijs gegeven, met andere woorden ik vind het te ongesctructureerd. Dit is al lastig op HBO of universiteit, zeker op MBO heb je m.i. meer sturing nodig. Ook hier weer de veel gehoorde klacht dat er zo weinig vakkennis meer word aangeleerd. Wat vroeger voor de oude inservice pleeg vanzelfsprekend was te weten en te kennen is niet vanzelfsprekend meer. Wat automatisch ten koste gaat van kwaliteit van zorg.
    Toch hoor je steeds meer tegen geluiden om het competentie gericht leren weer te gaan afschaffen en de oude inservice opleiding weer in een nieuw jasje te steken. Daar ben ik groot voorstander van. Ik hoop dat dat binnen afzienbare tijd realiteit is.

  • no-profile-image

    anita

    mijn emailadres is
    anitadijksma2@gmail.com

    hopelijk ontvang ik iets waardoor ik weer verder kan
    gr anita

  • no-profile-image

    anita

    ik doe ook compententie gericht leren nivo 4 verpleegkundige
    vind het heel pittig .kan iemand mij hierin helpen om een bc een voorbeeld temailen van een bpv opdracht weet nu niet hoe ik moet beginnen
    een wanhopige studente die het wel heel graag wil halen

  • no-profile-image

    Gerda

    Deze manier van onderwijs voor sommige leerlingen te moeilijk omdat er meer zelfstandigheid initiatief getoond moet worden. Bij verschillende nivo 2 leerlingen ontbreekt het juist hieraan. Ze hebben dus extra begeleiding nodig van school en op hun stage. Dit gaat helaas vaak niet goed om verschillende redenen. Een ander nadeel vind ik dat veel leerlingen weinig tot geen ziekteleer hebben gehad en daardoor een stuk inzicht missen. Ik vind het een groot gemis.

  • no-profile-image

    Malot

    Ik ben opleidingsfuctionaris in een ziekenhuis. Wat ik in de praktijk merk is dat studenten zeer slecht scoren op kennis en klinisch redeneren. Dit is een proces wat al jaren aan de gang is en wat m.i. wordt versterkt door de invoering van het CGO. Er wordt te weinig getoetst. Het CGO op zich is zeker niet verkeerd, maar de manier waarop veel scholen er mee omgaan (en dat herken ik wel in een aantal reacties)behoeft zeker verbetering. Maar... ik vind het ook heel duidelijk de verantwoordelijkheid van de student!! Bereid je voor op je stageplek en leer vanuit de gezamelijke projecten niet alleen je eigen deel!

  • no-profile-image

    Quinten (blogger)

    Als aller eerst, Bedankt voor de reacties!
    Ik zie dat dit onderwerp aardig wat controverse teweeg heeft gebracht. In mijn blog morgen (woensdag) leg ik uit wat ik precies bedoel met verantwoordelijkheid.

    Groetjes Quinten

  • no-profile-image

    Peter

    CGO is m.i. bagger zoals het nu is... Ik heb het zelf mogen ondervinden. En inderdaad Kees wel de volle mep collegegeld voor vangen. CGO is nog verre van ideaal...
    Wie si de dupe de student en de werkvloer...

  • no-profile-image

    linda

    Competentie gericht leren is in het begin erg wennen. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt zul je merken dat je er zelfstandiger door wordt en je zelfvertrouwen groeit. En je kunt altijd terug vallen op je coach en collega's als het even niet zo lekker gaat. Ik vind dit beter dan vroeger. Zelf denken en handelen.

  • no-profile-image

    Gerard

    @Kees

    Doordat jij CGO 1 pot nat noemt, zal het nooit de waardering krijgen die het verdiend op de werkvloer. Deze vorm van onderwijs biedt juist de mogelijkheid voor studenten om zich te ontwikkelen in de competenties die zij het beste bij zich vinden passen. Dat is heel wat anders dan de eenheidsworst van het oude onderwijs. Dat het niet wil vlotten met de werkvloer komt doordat de zorgcultuur angstvallig vasthoudt aan de dingen van vroeger. Een gemiste kans!
    En over copy/paste..dat deed men eerder ook..maar schreef het dan over uit een boek. Dat het gemakkelijker gaat klopt, maar dat is m.i. alleen maar winst.

  • no-profile-image

    Kees

    Er heerst toch een soort van copie/paste generatie. Ik ben trouwens 23. Mijn excuses voor mijn 3 reactie's, dat had makelijk in een bericht gekunt. Maar zoals velen, wat je echt wil zeggen komt later.

  • no-profile-image

    Kees

    Toch nog even een voorbeeldje van ICT op scholen. Vandaag gaan we het hebben over Parkinson. Hier heb je een uitreksel met vragen. Zoek deze op op www.parkinson.nl en maak een werkstuk.

    Nou is dit het onderwijs van tegenwoordig? waar zijn de tijden dat we met zijn allen in de bibliotheek zaten op school om een werkstuk te maken?

  • no-profile-image

    Kees

    CGO is een pot nat. Te veel mieren neukerij, en vooral niet relevant voor de werkvloer. Het moet vooral zo zijn dat leerlingen hun eigen identiteit opbouwen in de praktijk, en niet dat ze worden "gemaakt' volgens een wenselijk profiel. Waar is dat op baseert?

    Mensen/Clienten vragen om een eigen "ik" in de zorg. Dat maakt het juist afwisselend en spannend. We zijn immers mensen en als ik het bekijk vanuit een clienten perspectief dan vind ik het leuk als er eens een keer iemand anders aan het bed staat, dan iemand die zo geleeft en gemaakt is door vaak eigen personeel. Ze verbloemen het dan door te zeggen dat dat "Zo hoort" op de afdeling.

    Wat betreft de verantwoording, ik denk dat Quinten het zo bedoelt dat die alles zelf moet doen. Dat is aan de ene kant goed, maar vroeger had je nog een meester waar je bij terecht kon voor alle vragen, en die je hielp bij je schoolwerk. Tegenwoordig moet je alles zelf opzoeken, gewoon een verkapte vorm van bezuinigingen. En dan heb ik het nog niet over al het ICT op het onderwijs.

  • no-profile-image

    mariska

    Ik ben benieuwd waarom je vind dat je te veel verantwoording krijgt voor een opleiding waar je zelf voor kiest en wat je dus ook zelf moet doen.!
    Welliswaar met wat hulp maar de verantwoording ligt zeker bij jezelf.!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden