Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Hbo-v'ers hebben te weinig kennis

‘Studenten lang niet klaar voor de praktijk’ pronkt de kop boven het bericht dat verscheen op nursing.nl. Die ervaring had ik ook.

Ik begon in september 2010 met mijn afstudeerstage op Verloskunde. Het gevoel sterk te staan in mijn algemene kennis, was ver te zoeken. Ik stond sterk in mijn psychiatrische kennis, door veel stages in de GGZ. Piekerend staarde ik naar de zwangere buik van een patiënt, hoe zou het er daarbinnen uit zien? Geen idee.

Er is gebrek aan algemene kennis bij verpleegkundigen, dat geloof ik. En dan heb ik het over beginnende verpleegkundigen, zoals ik. En dan met name de hbo-v’ers. Want als ik mijn kennis vergelijk met die van mbo-verpleegkundigen, dan is het 0-1 voor hun. Ook verlies ik het van de duale studenten. Het gaat om de kennis die zij in de praktijk op doen, die kennis sla je dubbel zo snel op.

Als je de oorzaak van dit probleem gaat bekijken, dan wijzen alle vingers naar de opleiding. We hebben geleerd om een slecht nieuwsgesprek te voeren, een coachingsgesprek en een opnamegesprek. De drie vrienden Feedback, Competentiegericht handelen en Reflectie vallen menig student regelmatig lastig, waarbij ze peinzend naar een leeg A4-tje zitten te staren, buiten de zon zien schijnen en dan maar een situatie bedenken waar hij/zij uiteindelijk een 'uitmuntende' reflectie over schrijft.

En de anatomie en fysiologie? Een mooi dik boek staat in mijn boekenkast. Nu pak ik dat boek er regelmatig bij. Want nu wil ik alles weten en leren. Dat ik daar in mijn eerste studiejaar misschien twee colleges en welgeteld één toets over heb gehad, ben ik allang weer vergeten. Nu koppel ik de praktijk aan de theorie en wil ik iets doen aan het gebrek aan kennis. Dit omdat ik een goede verpleegkundige wil zijn.

Natuurlijk ligt een groot deel bij de opleiding, waar je weet-ik-hoeveel collegegeld voor veel vrije uren betaalt. Maar ligt een klein deel ook niet bij onszelf? Pakken studenten regelmatig een anatomieboek erbij, omdat zij zelf de verantwoordelijkheid nemen om over een x aantal jaren klaar te zijn voor de praktijk? Ik geloof het niet...

Moeten studenten niet meer gecoacht worden in die zelfverantwoordelijkheid?

Annemart Vos

19 reacties

  • no-profile-image

    elsy

    hallo, ik ben me aan het voorbereiden op mijn intake gesprek voor opleiding verpleegkunde(hbov). en ik ben de vakken aan zoeken die we zouden krijgen? maar ik vind die nergens, en anders moet ik wachten tot 12 januari voor open deur dag! kan iemand me hier bij helpen?

  • no-profile-image

    student

    Inmiddels vierde jaars hbov student maar toch heb ik niet het idee dat ik al aan het werk kan.
    De anatomie en fysiologie leer je in het eerste en tweede jaar als je bijna nog geen praktijk ervaring hebt. Ook de verpleegtechnische handelingen leer je in de eerste twee jaar. Nu had ik de pech dat ik in het derde jaar een stage had waar weinig handelingen voorkwamen. Vervolgens heb ik een stage in het buitenland gedaan. Super ervaring en geleerd om onderzoek te doen je leert daarvan niets over verpleegkundige handelingen en anatomie en fysiologie.
    Nu ben ik bezig met de keuze minor licht verstandelijk gehandicapten wat ik erg leerzaam en leuk vind.
    Straks moet ik nog een halfjaar stage lopen waar ik erg tegen op zie het is wel twee jaar geleden dat ik de verpleegtechnische handelingen en anatomie en fysiologie geleerd heb. In de praktijk heb ik met de geleerde stof nog vrij weinig kunnen doen. Hierdoor is deze kennis na twee jaar een behoorlijk eind weggezakt.

    Mensen op de werkvloer hoor ik al zeggen jij bent vierdejaards dus dat moet je toch weten. Wat ik natuurlijk ook begrijp.

  • no-profile-image

    Cecilia Bleeker

    Ik heb mijn Hbov(Duaal-Werken en leren)opleiding in het hogeschool van amsterdam gedaan. De opleiding was top. Na mijn eerste jaar heb ik op diverse afdelingen in het olvg gewerkt. Ik heb leerwerkplannen geschreven en mijn leerdoelen gerealiseerd.Na mijn diplomering kon ik meeteen aan de slag. Ik voelde me meeteen zeker als verpleegkundige en ik kan mijn handelingen aan de hand van ebp en ervaring uitvoeren en beargumenteren. Misschien is een duaal opleiding een goed idee voor mensen die meer behoeften en ervaring tijdens hun hbov opleiding.

  • no-profile-image

    JK

    Wacht even. Na je opleiding heb je nog heel veel te leren? Wat? En als je 9 jaar in het vak zit, vind je het vreemd dat een 4e jaars student minder ingespeeld is op onvoorziene situaties? En studenten die niet meer weten dan verpleegkundigen? Neeeee... (dat zou alleen een schande zijn als het andersom was!) Praktijk ervaring is van belang? Je zou haast wat gaan denken. (voor het gemak vergeten we de volledig vastgeroeste oude inservice rotten even) Of zou die ene mw. toch gelijk hebben gehad met die niveaus van competentie die door ervaring worden opgebouwd?

    Volgens mij kunnen we één algemene conclusie trekken. Er is hier sprake van tenminste één student die er met de pet naar heeft gegooid, nu die conclusie heeft getrokken en zich niet realiseert dat haar opleiding heeft geleid tot een gewenste doel: ZELF gaan leren in de context van haar omgeving.

  • no-profile-image

    jacq.

    Ook ik ben ervoor dat je als verpleegkundige veel praktijk ervaring moet opdoen. Ik heb zelf de lange weg genomen (mdgo-vz, zv, medisch secretaresse, mbo v en nu sinds een maand gediplomeerd HBO-v) en ik merk dat ik de afgelopen twee jaar meer geleerd heb dan ik voor mogelijk hield.
    Ja mijn praktijk ervaring was aanwezig en het niveau verschil merk je niet direct als ik met patienten bezig ben (een infuus inbrengen doe ik nog op dezelfde manier, ook het ondersteunen in de ADL)Maar ik heb meer inzicht in het waarom van het handelen, en kan mijn keuzes beter onderbouwen. Ik heb meer geleerd overstijgend te denken en zie de dingen vaak nu net anders als 'vroeger',in een breder perspectief. bovendien ga ik meer en meer op zoek naar de wetenschappelijke basis van interventies, of naar best practice.
    Dat is een duidelijk verschil met de MBO, en ik vind dat dat best gehonoreerd mag worden, want het effect is weldegelijk aanwezig in de directe patientenzorg....

  • no-profile-image

    Stefanie

    Ik ben van mening dat menig hbo-v student niet veel meer weet dan een mbo verpleegkundige.. Nu loopt er op mijn werk (verzorgingshuis) een 4de jaars stagiair hbov en ik ben gediplomeerd verzorgende en sinds kort 3de jaars leerling verpleegkunde. En ik moet zeggen mijn kennis van bijv. aduquaat reageren in onvoorzienbare situaties beter en sneller is dan van de stagiair, ja in theorie weet ze het wel maar handelen kan ze niet.. Daar moet ik wel aan toevoegen dat ik al 9 jaar rond loop in dit vak, maar toch je zou van een 4de jaars student hbov toch meer mogen verwachten? Gelukkig heeft iedereen een andere mening hierover maar ik persoonlijk denk dat het voor de hbover goed zou zijn om eerst mbo4 te doen en zo ook praktijk ervaring op te doen dan gelijk de studie hbov te gaan doen.. al is het alleen maar om meer praktijk ervaring. zodat ze ook weten hoe ze met de handen moeten werken ipv alleen met het hoofd. Want als ik naar haar had geluisterd had ik iemand met een cva gewoon in bed laten liggen en geobserveerd nu ben ik blij dat ik zelfstandig goed kan handelen en dat ik toch mijn eigen manier van werken heb aangehouden en dat ik die mw. gewoon ingestuurd heb naar het ziekenhuis.

  • no-profile-image

    Maria

    Werkend op een icu,krijgen wij m.n in de avond en nachtienst hulp vragen van zeer diverse aard , maagsondes inbrengen ,uitzuigen, Tpn zakken omzetten, centrale lijnen verzorgen maar soms ook om i.v medicatie toe te dienen etc etc, + veel vragen over medicatie.Wij helpen graag maar vinden dat de verpleegkundige op de afdeling als zij zich niet capabel voelen zich moeten laten scholen, en dat ook moeten eisen . , maar er zeker ook zelf wat aan moeten doen. Ik zelf ben blij de inserve opleiding te hebben gedaan , in de praktijk leer je het meest want ook de klinische blik mis ik bij veel verpleegkundige, en die heb je naast je theoretische kennis hard nodig.
    Collega,s trek aan de bel maar zelf heb je ook een grote verantwoordelijkheid.

  • no-profile-image

    Hap

    Ik ben inmiddels een jaar afgestudeerd aan de HBO- V en nog beginnend leerling. Heb veel energie in mijn opleiding gestoken en erg mijn best gedaan. Na het papiertje in handen te hebben gekregen was ik al wat nerveus wat me nu zou overkomen, na menig stage bij de thuiszorg, verpleeghuizen op een interne en een kinderafdeling werd van mij verwacht dat ik als all round oproepverpleegkundige op alle afdelingen aan de slag zou kunnen. Ik sta dan echt met mijn handen in het haar als ze op een chirurgische afdeling beginnen met termen waar ik nog nooit van heb gehoord. Begon voor mijn idee helemaal overnieuw met m'n stage terwijl ze daar verwachten dat ik volledig na 3 dagen mee zou draaien. Heb inmiddels het geluk dat ik op mijn vorige stageplaats op een kinderafdeling ben aangenomen voor een vervolg opleiding waar ik mijn hoognodige kennis hopelijk ga vergaren, ben nu al druk bezig met voorleren.

    Naar mijn idee zou de Hbo- v meer leerstructuur kunnen aanbrengen, vanaf de havo komend zo in het diepe gegooid te worden werkte voor veel medestudenten niet. Meer theorie en praktijk linken maakt het leren inzichtelijk, doordat er praktijk inzicht is is er ook meer wil om te leren en is het ook gemakkelijker. Daarbij zijn de verhalen die ik over de vroegere interne A ( binnen het ziekenhuis alle afdelingen stage lopen en zo praktijk en theorie leren) een goede start zijn voor hbo- v'ers die zeker het ziekenhuis in willen. Of de mogelijkheid om kortere stage's op verschillende afdelingen te kunnen lopen. Nu zijn het vaak half jaar stages.
    Nu spijt dat ik een jaar op de interne heb gezeten zou graag nog een half jaar op de chirugische gezeten hebben. (ivm opdrachten was het gemakkelijker om op de interne te blijven) TSJA.....

  • no-profile-image

    Bas

    Het kennis niveau van de gemiddelde verpleegkundige is laag, te laag. Oorzaak: opleiding, inderdaad, maar ook een gebrek aan nieuwsgierigheid. Verpleegkundigen zijn al tevreden met een akelig dun laagje kennis. Houvast zoeken ze liever in protocollen. Jammer maar helaas.

  • no-profile-image

    Rudi

    Ik heb mbo verpleegkunde gedaan. Vervolgens HBO-v. En tussendoor in ziekenhuizen gewerkt. Ik heb niet het idee dat in de huidige hbo-v opleidingen meer anatomie/fysiologielessen veel uit zullen halen. HBO-v' ers kunnen hier ook zelf meer in betekenen. Maar of dit een structurele oplossing geloof ik niet.

    Het probleem is eigenlijk dus dat de opleiding onvoldoende aansluit op de praktijk. Ik denk dat het veel breder gekeken moet worden. Niet alleen studenten klagen over onvoldoende aansluiting bij de praktijk, maar ook de zorginstellingen. Ik ben van mening dat het huidige hbo-v opleidingsstelsel hergestructureerd moet worden. Er moeten gerichtere opleiding voor de zorgcategorieen opgezet worden. Bijv.: 2 jaar algemene verpleegkunde opleiding en veel snuffelstages om een goede keuze te maken om vervolgens de laatste 2 jaar je toe te leggen op bijv. het ziekenhuis, psychiatrie, verpleeghuis etc.
    Ik vind dat je niet van de huidige studenten kunt verwachten, die breed opgeleid worden, dat ze maar even weten hoe het lichaam van binnen uit ziet. Als je veel psychiatrie, verstandelijk gehandicapten of thuiszorg gehad hebt en 1x 20 weken stage in een ziekenhuis is het niet rieel om alles zomaar te kunnen weten. Je bent beginnend verpleegkundige. Ik zou bijv. niet makkelijk kunnen werken in de psychiatrie. Geen ervaring. Weinig theoretisch kennis.

    Als je een houding van een hbo'er hebt, dan zorg je tijdens het werk er wel voor dat je de kennis vergaard. Of je dat nu zelf doet of door bijscholing. Zodat je wel je handelen kunt onderbouwen en gerichte keuzes kunt maken.

  • no-profile-image

    Inderdaad

    Ik ben zelf een MBO-V'er, heb bewust niet gekozen om daarna nog HBO-V te doen omdat ik niks met de management kant heb. Dan klim ik liever via de praktijk op naar HBO-niveau aan bed.

    @ LL,
    zo denk ik er ook over, het is toch wel jammer dat daar vooral in de praktijk het verschil in zit!

  • no-profile-image

    LL

    "Ook de verpleegtechnische vaardigheden zijn mijns inziens echt een ramp. Studenten die slechts 1 stage in het ziekenhuis lopen, amper verpleegtechnische vaardigheden tegenkomen maar toch een diploma krijgen om deze vaardigheden vervolgens toch in de praktijk toe te passen moet niet mogelijk zijn."

    Gelukkig mag je ook al heb je,je diploma behaald de handelingen niet zomaar verrichten. Als je aangenomen wordt in het ziekenhuis zou je daar samen met de BIG-mentor de vaardigheden opnieuw af moeten tekenen dan wel opnieuw scholing in moeten volgen.
    Ik ben zelf een MBO-V'er, heb bewust niet gekozen om daarna nog HBO-V te doen omdat ik niks met de management kant heb. Dan klim ik liever via de praktijk op naar HBO-niveau aan bed.

  • no-profile-image

    Pieternella

    Ik sluit me bij alle voorgaande spreeksters aan. Ben net afgestudeerd maar heb niet het idee dat ik iets geleerd heb. Uiteraard heb ik wel degelijk veel kennis opgedaan maar dat ligt veel meer in de lijn van het management. De reden om de HBO-V te gaan volgen was om meer kennis te krijgen over anatomie, fysiologie en pathologie, evenals de verpleegtechnische vaardigheden. En eigenlijk moet ik bekennen dat ik er geen steek mee opgeschoten ben.
    Gelukkig ben ik in de gelegenheid geweest om bij het nieuwe curriculum te zitten en heb bovenstaande op-en aanmerkingen ook kunnen brengen. Helpt het niet meer voor mij dan in ieder geval voor de studenten die na mij zijn gekomen.!!

  • no-profile-image

    stagiaire

    Ik ben nu vierdejaars hbo-v student en bezig met mijn tweede ziekenhuisstage en merk dat ik nog weinig weet. En in opleiding heb ik het bijna niet gehad. Net als Annnemart zegt.
    Ook omdat ik de vwo-route deed, was er ook geen extra tijd om me er zelf in te verdiepen, hoewel ik dat soms wel wilde. Dus inderdaad: opleidingsniveau en kwaliteit omhoog door meer anatomie en hoe dingen in het lichaam werken.

  • no-profile-image

    Ria

    Jullie pakken de boeken er weer bij. De situatie is pas echt zorgelijk voor de collega's die dat niet doen (Oude A-opleiding en MGZ-opleiding. Zelf had ik gelukkig heeeel veel praktijk - maar ook daarna moet je bij blijven scholen... als ik nu nog zou werken zoals ik het 30 jaar geleden geleerd heb ...

  • no-profile-image

    Denise

    Hey,

    Mijn ervaring is hetzelfde. Ik ben sinds twee jaar werkzaam als verpleegkundige en ow wat wist ik weinig toen ik begon. Ik heb er mijn boeken maar eens bijgepakt. Ik werk nu in de psychiatrie en ook daar hebben we praktisch geen theorie over gehad, wel had ook ik deze boeken in de kast staan. Ik ben na mijn opleiding in deze boeken gaan lezen.

    Toen ik het psychiatrische deel onder de knie had begon ik in te zien dat ik de anatomie en fysiologie niet kende. Ook deze boeken zijn uit de kast gepakt en ben ik door gaan nemen.

    Ik vond deze bevinding erg schokkend. Ik was klaar met mijn opleiding, klaar voor het echte werk... En dat terwijl ik nog niets wist en kon.
    Terugdenkend aan de lessen vind ik dat we te veel losgelaten werden. Tuurlijk was het eigen verantwoording, maar ik had 1uur anatomie en 7uur zelfstudie per twee weken. Nou die 7uur zelfstudie deed niemand, en als je tijdens de les niet oplette dan kon je nog het tentamen halen.

    Eigenlijk heb ik tijdens mijn opleiding heel weinig geleerd en heb ik uiteindelijk het meest gehad aan de praktijk. Ik heb er voor gekozen om in de vier jaar die hbo duurt 110 weken stage te lopen ipv de reguliere 60 weken. Met deze keuze ben ik erg blij geweest...

    Ik hoop dat er snel belletjes gaan rinkelen bij opleidingen en dat hier wat aan gedaan gaat worden.

    Terug naar het oude systeem en meer de collegebanken in!!!

  • no-profile-image

    Jasmijn

    Ook ik heb dezelfde ervaring. Door veel stages in de psychiatrie heb ik weinig kennis in de praktijk binnen bijvoorbeeld een ziekenhuis. Gevolg: ik ben bijna klaar met mijn opleiding maar durf straks niet te solliciteren in een ziekenhuis omdat ik bang ben gebrek aan kennis te hebben.

    Ook de verpleegtechnische vaardigheden zijn mijns inziens echt een ramp. Studenten die slechts 1 stage in het ziekenhuis lopen, amper verpleegtechnische vaardigheden tegenkomen maar toch een diploma krijgen om deze vaardigheden vervolgens toch in de praktijk toe te passen moet niet mogelijk zijn.

    Een groot stuk verantwoordelijkheid wordt nu bij de student zelf neergelegd. Een stageweek van 24 uur, 1 dag naar school en vervolgens ook nog moeten werken, opdrachten maken voor school en het huishouden voor de studenten die op zichzelf wonen is simpelweg te veel van het goede.

    Mijn idee: het oude systeem van de A en B verpleegkundigen weer invoeren.

  • no-profile-image

    Hanneke

    Ik ben het eens met de oplossing van Kim, het zou schelen als je op de terugkomdagen ook gewoon nog wat nuttige les hebt. Juist tijdens stages gaat het voor je leven. Ik vind dit gedeelde verantwoordelijkheid: je slaat een boek open omdat je wilt leren goede zorg te verlenen, maar je betaald collegegeld om daarin les te krijgen.

  • no-profile-image

    Kim

    Hoi Annemart,

    Ik heb dezelfde ervaring als jij! Je loopt veel stage, je ziet veel in de praktijk, maar de kennis van de anatomy en fysiologie is erg beperkt. We worden inderdaad met name opgeleidt om feedback te geven, competentiegericht te werken en te leren en te reflecteren. De anatomy en fysiologie is een ondergeschoven kindje.

    En natuurlijk ligt voor een deel de verantwoordelijkheid bij ons zelf ! Wij zijn diegenen die willen werken en de kennis moeten hebben. Maar waar moet je daar de tijd vandaan halen??

    Mijn ervaring is dat, als je nog een beetje een sociaal leven wilt hebben, je daar niet altijd de tijd voor hebt. Je moet stage lopen, daarnaast je opdrachten maken. Want daar heb je op stage geen tijd voor. Je moet werken, want ja de opleiding en je levensonderhoud moet ook betaald worden... En als je dan eindelijk een momentje voor jezelf hebt, ga je niet ook nog eens je hele anatomy en fysiologie boek doorlezen. Dan wordt je langzaam wel gillend gek.

    Als je de voltijd opleiding doet heb je 1 terugkomdag op school in je derde en vierde lesjaar. Ik heb er wel eens over gedacht dat het goed zou zijn om op die terugkomdag een uurtje of 2 uur weer wat les te krijgen over anatomy en fysiologie. Die dag ben je toch al op school en wat extra les is dan geen probleem meestal. En nou moet het niet weer getoetst worden of iets, maar wat extra uitleg zou denk ik geen kwaad kunnen. Daardoor kun je je kennis alleen maar beter op peil houden.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden