Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Blog Jos: 'Meer rekening houden met de mantelzorger!'

Als ik ergens een hekel aan heb, is het wachten. En al helemaal als je een afspraak op tijd hebt gemaakt, en de persoon komt niet opdagen. Of je hebt als eerste een afspraak bij een arts, en dan moet je nog 15 minuten wachten.
Blog Jos: 'Meer rekening houden met de mantelzorger!'

Voordat je gaat denken: die Jos heeft geen geduld, dat is nou ook weer niet waar. Ik kan rustig een half uur wachten tot een 4-jarig meisje heeft besloten dat NU het moment is om de neusmaagsonde opnieuw in te brengen. Dan heeft wachten een doel.

Maar dat zinloze 'wachten'. ik vind het vreselijk! Als ik een afspraak heb op een bepaalde tijd, dan ben ik er ook! Of – als het in mijn werk niet lukt – dan bel ik dat ik wat later kom. Zouden meer mensen moeten doen, maar dat terzijde.

Wachten wachten wachten

Jos en wachten: geen ideale combinatie. Hij schreef er al eerder over >>>

Ik had van de week een gesprek met een mantelzorger. Die had net een hele discussie met de apotheek achter de rug. De bestelde medicijnen graag tussen 5 en 6 bezorgen, was de afspraak. 'Dan heb ik nog wat aan de middag en kan ik ongestoord het huishouden doen'.  Snap ik, net zo goed als ik snap dat de mantelzorger niet vrolijk wordt als de medicijnen toch om 4 uur geleverd worden.

Wat maakt dat uurtje nou uit, hoor ik jullie denken. Nou, kennelijk heel veel voor mantelzorgers. Er wordt nu, maar zeker in de toekomst een zware wissel getrokken op hen. En als je dan ook nog eens moet wachten op bestelde materialen die ergens tussen 12 en 21 uur worden geleverd: je kunt niks! Niet even een snelle boodschap doen, zelf even een uiltje knappen, niks.

Ik kon de mantelzorger geen ongelijk geven. Wij proberen in ons werk een richttijd aan te geven wanneer wij komen. Soms moet dat als dwangtijd (bijvoorbeeld bij antibiotica of bij een infuus), maar soms kan het ook met een speelruimte van twee uur. Veel mantelzorgers vinden het prima als je zegt: 'we komen in de ochtend, of in de middag'. Maar hoeveel fijner zou het niet voor veel mantelzorgers zijn als je kunt aangeven hoe laat je er bent?

Of maakt het jullie allemaal niet zoveel uit? Hebben jullie de tijd om te wachten op een pakketje dat ergens overdag wordt afgeleverd, of  heb je wel wat beters te doen? Toch dat laatste, mag ik aannemen. Nou, dat geldt ook voor mantelzorgers. De mantelzorger die ik sprak, zou het fijn vinden als wij daar eens wat meer rekening mee wilden houden. Waarvan akte!

Gerelateerde tags

3 reacties

  • I.G.M. van Dijk-Egberts

    Ook bij mij staat het hoog in het vaandel, wanneer een zorgvraagster/ mantelzorger heel duidelijk aangeeft wat het gewenste tijdstip is. Wanneer het bij mij wat drukker is in de ochtend dan zeg ik er tegenwoordig bij tussen zo en zo laat ben ik, afhankelijk van de drukte op de weg.
    Wanneer ik in de file sta, wat ook gebeurt in de omgeving van Bergen op Zoom dan bel ik dat ik er later ben.

  • M.M. Warmerdam

    Absoluut mee eens. De cliënt en mantelzorger(s) vinden het zeer prettig als je iedere ochtend op ongeveer dezelfde tijd komt. 5 tot 10 minuten speling maakt voor de meeste niet uit als ze maar weten wanneer je ongeveer komt. Cliënten (en mantelzorg) gaan vaak ook mopperen als ze niet weten wanneer je komt, als je de ene keer om 7.30 uur komt en de andere keer pas om 9.30 uur, geeft dat terecht ook onrust bij de mensen. Die hebben liever dat je iedere dag rond 7.30 komt (of 9.30) dan die wisselende tijden.

  • Annemieke van den Berg

    Binnen ons Buurtzorgteam staat dit hoog in het vaandel. En als het een keer niet lukt om er op de afgesproken tijd te zijn, dan bellen we.
    En ja, dit wordt erg gewaardeerd.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden