Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Verplegen leren door verplegen

TILBURG – Verpleegkundigen leren vooral tijdens het uitvoeren van alledaagse werkzaamheden. Dat is een van de bevindingen van een promotieonderzoek naar werkplekleerstijlen van verpleegkundigen van de Universiteit Tilburg.

 
De technologische ontwikkelingen en voortgang van kennis over ziekten en zorgopvattingen maakt dat verpleegkundigen voortdurend moeten leren op hun werkplek. Inzicht in de manier waarop die kennis vergaard wordt, kan bijdragen aan het optimaliseren van ‘learning-on-the job’, zo stelt onderwijskundige Marjolein Berings in haar proefschrift. Zij ondervroeg ruim negenhonderd verpleegkundigen voor haar studie.
 
Leerstrategieën
Verpleegkundigen leren dan ook voortdurend tijdens hun werk, zoals door reflectie, taakuitoefening of interactie met collega's. Berings onderscheidt in totaal zeven verschillende leerstrategieën op de werkplek en ontwikkelde een meetmethode om deze strategieën bij een individuele verpleegkundige in kaart te brengen, de zogenaamde Vragenlijst Werkplek-Leerstijlen van Verpleegkundigen (VWLV). De vragenlijst kan ook gebruikt worden voor onderzoek naar relaties tussen leerstijlen en andere persoons- of werkkenmerken.
 
Vaardigheden
Ook maakte Berings een indeling van leeractiviteiten, zoals verpleegkundige vaardigheden, kennis en informatieoverdracht. De vragenlijst kan door verpleegkundigen als hulpmiddel worden gebruikt om hun leren op de werkplek zelf te sturen.
 

Redactie Nursing

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden