TILBURG – Verpleegkundigen leren vooral tijdens het uitvoeren van alledaagse werkzaamheden. Dat is een van de bevindingen van een promotieonderzoek naar werkplekleerstijlen van verpleegkundigen van de Universiteit Tilburg.
De technologische ontwikkelingen en voortgang van kennis over ziekten en
zorgopvattingen maakt dat verpleegkundigen voortdurend moeten leren op hun
werkplek. Inzicht in de manier waarop die kennis vergaard wordt, kan bijdragen
aan het optimaliseren van ‘learning-on-the job’, zo
stelt onderwijskundige Marjolein Berings in haar proefschrift. Zij
ondervroeg ruim negenhonderd verpleegkundigen voor haar studie.
zorgopvattingen maakt dat verpleegkundigen voortdurend moeten leren op hun
werkplek. Inzicht in de manier waarop die kennis vergaard wordt, kan bijdragen
aan het optimaliseren van ‘learning-on-the job’, zo
stelt onderwijskundige Marjolein Berings in haar proefschrift. Zij
ondervroeg ruim negenhonderd verpleegkundigen voor haar studie.
Leerstrategieën
Verpleegkundigen leren dan ook
voortdurend tijdens hun werk, zoals door reflectie, taakuitoefening of
interactie met collega’s. Berings
onderscheidt in totaal zeven verschillende leerstrategieën op de werkplek en
ontwikkelde een meetmethode om deze strategieën bij een individuele
verpleegkundige in kaart te brengen, de zogenaamde Vragenlijst
Werkplek-Leerstijlen van Verpleegkundigen (VWLV). De vragenlijst kan ook
gebruikt worden voor onderzoek naar relaties tussen leerstijlen en andere
persoons- of werkkenmerken.
Verpleegkundigen leren dan ook
voortdurend tijdens hun werk, zoals door reflectie, taakuitoefening of
interactie met collega’s. Berings
onderscheidt in totaal zeven verschillende leerstrategieën op de werkplek en
ontwikkelde een meetmethode om deze strategieën bij een individuele
verpleegkundige in kaart te brengen, de zogenaamde Vragenlijst
Werkplek-Leerstijlen van Verpleegkundigen (VWLV). De vragenlijst kan ook
gebruikt worden voor onderzoek naar relaties tussen leerstijlen en andere
persoons- of werkkenmerken.
Vaardigheden
Ook maakte Berings een indeling van
leeractiviteiten, zoals verpleegkundige vaardigheden, kennis en
informatieoverdracht. De vragenlijst kan door verpleegkundigen als hulpmiddel
worden gebruikt om hun leren op de werkplek zelf te sturen.
Ook maakte Berings een indeling van
leeractiviteiten, zoals verpleegkundige vaardigheden, kennis en
informatieoverdracht. De vragenlijst kan door verpleegkundigen als hulpmiddel
worden gebruikt om hun leren op de werkplek zelf te sturen.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account