Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Paracetamol vermindert effect kindervaccinatie

Paracetamol geven aan kinderen die net hun vaccinaties hebben gekregen, vermindert mogelijk het effect van het vaccin. Dat blijkt uit een nieuwe studie die gepubliceerd is in het gerenommeerde vaktijdschrift The Lancet.
Paracetamol vermindert effect kindervaccinatie

Verpleegkundigen - en vaker nog de ouders van het kind - geven kinderen vaak paracetamol na een inenting. Dat doen zij in de verwachting dat het kind zich misschien niet lekker gaat voelen na de prik.

Koorts: een normale reactie van het lichaam
Tsjechische wetenschappers hebben echter ontdekt dat kinderen die direct na de reguliere vaccinaties tegen infectieziekten krijgen een significant lagere concentratie aan antistoffen in hun bloed hebben. Na de inenting tegen bijvoorbeeld difterie, polio, rodehond en de mazelen, is koorts een normale beschermingsreactie van het lichaam. Dat proces wordt tegengehouden als de kinderen paracetamol krijgen. Het middel verstoort de reacties in het immuunsysteem.

Niet meer routinematig paracetamol toedienen na vaccinatie
De onderzoekers stellen dat de klinische relevantie van hun resultaten nog niet duidelijk is; er is meer onderzoek nodig naar de effecten van paracetamol na kindervaccinaties. Zij adviseren echter nu al dat koortswerende middelen als paracetamol na het inenten niet meer routinematig moeten worden toegediend.

Door: redactie Nursing
Nursing Times

Redactie Nursing.nl

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden