Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Medewerkers verpleeghuis krijgen waarschuwing

Ruim dertig personeelsleden van verpleeghuis Houtwijk in Den Haag hebben een officiële waarschuwing gekregen voor het 'onjuist bejegenen' van patiënten.
Medewerkers verpleeghuis krijgen waarschuwing

Vijf andere medewerkers zijn om dezelfde reden ontslagen, meldt RTV West. De regionale omroep haalt dit uit het - inmiddels goedgekeurde - plan van aanpak van HWW Zorg. Dit moest de instelling maken van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).

Plan van aanpak
Volgens RTV West blijkt nu ook de zorg in verpleeghuis de Eshoeve onder de maat te zijn. De inspectie zal de komende maanden enkele onaangekondigde bezoeken afleggen bij de verpleeghuizen van HWW Zorg.

Decubitus en incontinentie 
In het plan is ook opgenomen dat op alle negen locaties per direct een extra verpleegkundige is aangesteld en er is meer aandacht gekomen voor bij- en nascholingen van de verpleegkundigen en verzorgenden. Ook wordt in de toekomst meer gefocust het signaleren en/of voorkomen van decubitus en incontinentie. Ook komen er trainingen voor de omgang met patiënten met ernstige gedragsproblemen.

Westonline
Door; redactie Nursing

Redactie Nursing.nl

14 reacties

  • no-profile-image

    edk

    Geduld?er zijn nog wel zwaardere beroepen als verzorgster
    daar klagen ze ook niet,er zijn ook nog snellere beroepen

    eelco

  • no-profile-image

    kees schriek

    De vraag is of empathie geleerd kan worden op school. Dat verpleegkundigen viveau 5 het woord niet kennen is natuurlijk niet goed maar niet alleen de school zorgt voor empathisch vermogen. Ook de zorgvisie en het belijden van deze visie door iedereen in de organisatie draagt bij. De cliënt kennen en jezelf realiseren dat deze niet in het verpleeghuis geboren is maar een, vaak lang, leven achter zich heeft waarin iemand heeft bijgedragen aan de wereld helpt. verder denk ik dat wanneer we onder de huidige omstandigheden en binnen de gangbare organisatiemodellen blijven werken de leiding, mdden en hoger kader, het voorbeeld moet geven en niet moeten verzanden in cijfers, plannen en strategieën. Allemaal nodig natuurlijk maar alleen in dienst van hetgeen er dagelijks op afdelingen gebeurt.

  • no-profile-image

    Anneke

    Misschien wordt het tijd dat er in opleidingen ook weer eens over empathie gesproken wordt ipv evidence-based! Heb nog een jaar verkorte hbo-v gedaan na 20 psychiatrie. Allemaal moeilijke onderwerpen, waar je niets aan hebt op de werkvloer, maar het woord "empathie" kende geen een medestudent uit mijn groep, terwijl ze allemaal net van de mbo-v afkwamen! En met empathie kun je heel veel op de werkvloer.

  • no-profile-image

    Hans Hoogerheide "wie zorgt er straks vo

    En waar is de officiele waarschuwing voor de raad van bestuur? Een verpleeghuis presteert niet van de ene op de andere dag onder de maat. Of het heeft nooit goed gepresteerd of het is in een aantal jaren afgeleden naar dit niveau. Waarom laat je dat als bestuurder onder je ogen gebeuren?

  • no-profile-image

    Ellen

    Ik kan er kort over zijn: als je niet bereid bent om naar je eigen gedrag te kijken en niet wilt gaan leren hoe om te gaan met allerlei bewoners, met klachten of zelfs met onheuse reactie: dan moet je wat anders gaan doen. Werkdruk is er altijd geweest, is er nog! Collega's zijn ook niet altijd leuk en aardig, maar lieve deugd, dat is allemaal geen reden om de zielepiet uit te hangen als een patiënt een verkeerde toon aanslaat.Ga er op een rustig moment over praten. Ik draai nu 49 jr mee en ik hoor al 49 jr dat het zo druk is.Ja dat is het, maar als je daar niet mee om kunt gaan, ga dan bij de kassa van AH zitten, dan kun je zonder denken de barcode over het glazen plaatje halen.
    En als je met weinig mensen het werk moet doen(dat is niks nieuws) kies dan eens om dat zonder p...humeur te doen.Leuker voor de bewoners en wat je uitstraalt krijg je ook terug.
    En haal er steeds de staf bij of zelfs de manager als zaken niet kloppen, net zo lang tot ze luisteren.Veranderen bewerk je met elkaar, maar kom dan wel met gedetailleerde zaken,zet ze op papier voor het bestuur en laat niet los.Een goed zorgplan maak je met elkaar en kan nooit alleen van bovenaf even gedropt worden.De staf dient voorop te lopen.

  • no-profile-image

    mirjam

    Geduld is misschien een manier om agressie om te buigen, maar als je geen tijd hebt om je werk goed te kunnen doen, heb je niet zoveel geduld, maar deste meer frustratie.
    Deze doelgroep kun je niet benaderen met doelen en tijdsdruk. Daar bereik je precies het tegenovergestelde mee dan wat het beoogde doel zou moeten zijn

  • no-profile-image

    angela

    wat is een verkeerde benadering naar patienten toe..ben het inderdaad met gert eens er wordt niet gekeken naar de agressie wat het verplegend personeel regelmatig tegenkomt op de werkvloer. denk dat het personeel de patienten het beste kennen ieder mens heeft een andere benadering nodig. je wordt in ieder geval niet altijd door patienten respectvol behandeld maar helaas daar wordt weinig aan gedaan. en dan even hebben over dat de zorg onder de MAAT is...tsja hoe komt dat bezuinigingen, weinig personeel en keihard werken voor een mager salaris denkt dat de mensen eens een week mee moeten lopen met al hun mooie regels zodat ze eens een beter beeld krijgen i.p.v alles achter hun buro te doen. doe dit werk nog steeds met alle liefde alleen om al het gezeik ben je het weleens zat. je heb tegenwoordig weinig tijd voor de patienten omdat de organisatie en alles er omheen het belangrijker vinden dat alle zorgdossier tip top in orde moeten zijn...tuurlijk heel belangrijk...maar geef ONS ook tijd om het te doen.

  • no-profile-image

    Vicky

    ook mij valt als oudere verpleegkundigde regelmatig de communicatie naar psychogeriatrische bewoners op. Deze mensen worden erg kinderachtig en soms ook grof benaderd.
    Heb collega weleens aangesproken hierop: zo ga je ook niet met je oma om.Kreeg als reactie: die is niet dement.
    Agressie is met geduld en tact om te buigen. Helaas wordt dat niet meer geleerd.
    En vaak sta je met zo weinig op de werkvloer dat geduld een schone zaak wordt.

  • no-profile-image

    Gert

    Het gaat hier om een niet dementerende bewoner, vandaar mijn reactie.

  • no-profile-image

    bert

    Aan Gert:
    Een verhaal heeft zeker altijd twee kanten, maar dit nieuwsbericht gaat over één van de twee kanten nav een voorval. Ik denk dat verpleegkundigen en verzorgenden zich er goed van bewust zijn dat ouderen niet altijd alleen maar lief zijn. Juist wij als professionals weten toch dat vooral dementerenden of ouderen met gedragsproblemen een moeilijke en kwetsbare doelgroep zijn? Dat je dan soms met excessief geweld te maken krijgt en agressie? Zoals het bericht aangeeft, komen er meer trainingen om met dit gedrag van bewoners om te gaan. Tuurlijk vloek je misschien per ongeluk als je een klap krijgt en zeg je er op een pedagogisch verantwoorde manier later of gelijk iets van. Dat hoort bij je taak als zorgverlener en bij het bewaken van je grenzen als mens.
    Van niet-dementerenden of niet-psychiatrische patienten mag je inderdaad vanzelfsprekend verwachten dat ze de verzorging met respect behandelen. Het is vreselijk als patienten dat niet doen of schelden. Moet ook niet de spuigaten uitlopen, maar enig begrip voor waarom dementerenden dit doen is voor een zorgverlener wel een vereiste denk ik.

  • no-profile-image

    Gert

    En hoe staat het met de agressie van de bewoners naar de verzorgende/verpleegkundige? die alleen maar toeneemt!!Ik mag hopen dat daar ook naar gekeken wordt, gedrag roept vaak gedrag op. het is niet goed dat er gescholden wordt naar ouderen, maar ouderen hoeven ook niet de verzorging/verpleging uit te schelden en te slaan. want dat gebeurt ook steeds meer, iets wat ik zelf onlangs ook heb meegemaakt. met zorg leveren aan een bewoner en ik kreeg me onverwacht een klap in mijn gezicht die ik na een uur nog voelde. dan zeg je ook geen leuke dingen tegen een bewoner. maar je moet wel bewust zijn en blijven wat je doet in een bepaalde situatie. maar bewoners hoeven ook niet de hemel ingeprezen worden dat ze altijd zo lief zijn, want dat is niet altijd zo. Een verhaal heeft altijd twee kanten !!

  • no-profile-image

    familie

    Dit meldt RTV West niet, dit staat in het inspectie rapport en RTV West is slechts de boodschapper van wat de voormalig bestuurder de heer van Otterloo in een plan van aanpak op schrift heeft gezet.
    Het is natuurlijk bizar wat hier gebeurt. En mogelijk gaat dit in veel meer tehuizen gebeuren, want de situatie in een groot aantal verpleeg- en verzorgingshuizen is ontluisterend.
    Personeel roeit met de riemen die het heeft, maar het managemant maakt er hier en daar een financieel potje van. Ze rijden in te dure auto's en voelen zich heel wat. En onderwijl liggen de ouderen binnen hun instellingen in de poep en de pies en steeds vaker lees je dat ze ondervoed in een ziekenhuis worden opgenomen. Het valt me van een blad als Nursing tegen dat er niet veel meer aandacht komt voor de knelzittende ouderen in zorginstellingen.
    Ik lees bijvoorbeeld niets over het feit dat Huize Roël failliet gaat, hoe het binnen Cordaan gaat, hoe het in de Zorgboog nu gaat, hoe het in Jan Bonga nu gaat. Allemaal tehuizen die het nieuws haalden...
    En ik zou die 5 ontslagen personeelsleden wel eens aan het woord willen horen over waarom ze ontslagen zijn bij HWW Zorg? Want wat hebben die dan uitgespookt bij die ouderen??? Dat moet wel heel erg zijn, toch???

  • no-profile-image

    Frances van Rijn

    nogmaals nieuwsitem/38554

  • no-profile-image

    Frances van Rijn

    Ik ben de dochter van de dame die op de geluidsopname wordt mishandeld. En ik ben het zat! 5x ontslag + 34 officiele waarschuwingen bij HWW Zorg. Zoek of klik op onderstaande link, scroll naar de onderzijde en klik aan 'mishandeling in Willem Drees: ik hoop dat je je poten breekt' www.westonline.nl/nieuwsitem/3...
    Waarom is deze 'verzorgende' nog steeds niet ontslagen? En de officiele waarschuwing die zij heeft gekregen, heeft ook niet geholpen; ze denkt momenteel zelfs dat het allemaal niet zo erg is wat zij heeft gezegd! Deze 'gestoorde', mw. A., draait nog steeds nachtdiensten in het verzorgingshuis dr. W. Drees in Den Haag. Het is te walgelijk voor woorden. Wat hebben de 5 ontslagenen in Houtwijk dan in Godsnaam op hun kerfstok, nog erger dan dit......? Ik hoop dat de IGZ snel onaangekondigde bezoeken gaat brengen aan HWW Zorg, want ik heb er geen goed gevoel bij; die arme bewoners. Ook wordt er op internet vermeld dat de verpleegkundigen die zogenaamd aangesteld zijn nog in geen velden of wegen te bekennen zijn. Zorg met een hoofdletter Z, ja de Z van Zorgwekkend...

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden